Part of exhibition
History
-
- Hansi Kobes (född 1940), Karlstad, grundade 1991 Solon AB där en prototyp Solon SX 2 byggdes. Lars-Åke Moreau tillträdde som huvudägare och VD 1992. Samma år designades den nya Solon 2000 med Ferrari-inspirerad kaross, en prototyp samt ett antal provchassin tillverkades. Pris 220 000 kr + moms. Tillverkningen fortsatte i Uddevalla 1994 med en snarlik fyrsitsig version, enligt NUTEKS önskemål, som byggdes i tre exemplar. I 110 km/tim med dieselgeneratorn igång var förbrukningen 0,3 liter per mil. 1997 såldes projektet till mångmiljonären Siegfried Genz i Bayern, Tyskland som ville utveckla Solonbilarna i ett eget energiforskningsprogram. I museets exemplar har BMW-motorn monteras av Lorenz & Rankl GmbH & Co, Fahrzeugbau i Wolfrathausen. Hydraulisk lyftanordning för dörrarna har också tagits fram. Totala utvecklingskostnaderna i Tyskland fram till 2002 var tre miljoner kronor per bil, material oräknat. Bilen inköpt september 2005 för 45 000 kr med bl.a. ekonomiskt bidrag från Tekniska Museets Vänner.
Produktion: 1994
- KonstruktörKobes, Hansi
Accession: September 28, 2005
- Säljare till museetHörmann, Michael
Classification
Motif classification
-
- Bilar (TM Samling - Bilar)TM S 13.1
References
-
- BilagaTekniska data
- BilagaProspekt, broschyr, reklamblad (två av varje) samt två pärmar med information
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierTEKS0047484
-
Alternative name
- W09 PL 9220 TWL 12 029 - Tillverkningsnummer
- TM44210 - Institutionsintern katalog/lista
- Part of collectionTekniska museets saker
- Owner of collectionTekniska museet
- InstitutionTekniska museet
- Date publishedMarch 16, 2016
- Date updatedMarch 7, 2024
- DIMU-CODE021026305576
- UUIDe55f4806-d501-4486-9eb9-141a2b9f6e6f
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».