History
-
Den 29 juni 1963 genomförde piloten Karl-Erik Fernberg den första provflygningen med prototyp 105-01. År 1964 tecknade flygvapnet ett avtal med Saab och beställde 150 exemplar av det tvåmotoriga jetflygplanet. Det fick den militära beteckningen SK 60 och fanns i fem versioner.
SK 60A är ett tvåsitsigt skolflygplan där lärare och elev sitter sida vid sida i katapultstolar. Fån den 17 juli 1967 har många blivande piloter fått sin jetskolning i det flygplanet.
SK 60B är en attackversion som under vingarna har fästen för raketer eller kapslar för automatkanoner.
SK 60C är en vidareutveckling av SK 60B och skulle användas för fotospaning. Flygplanet har förlängd nos med plats för panoramakamera och infrarödsökare IR-sökare.
SK 60D är ett fyrsitsigt civilmilitärt skol- och transportflygplan. Tre stycken SK 60A modifierades i mitten av 1970-talet efter ett förslag om en civilinriktad flygutbildning avsedd för reservofficerare. Piloter som fick den här utbildningen skulle inte flyga stridsflygplanen Draken och Viggen. Flygplanen fick bland annat civil radio- och navigeringsutrustning och instrumenten var graderade i fot och knop istället för i meter och km/h. De hade inga katapultstolar utan fyra fasta stolar.
SK 60E är den version som från 1978 användes vid den förberedande civila flygutbildningen FCFU på F 5 i Ljungbyhed. Flygplanen är SK 60A som blev anpassade till civila normer på samma sätt som SK 60D. Sammanlagt blev tio stycken flygplan E-modifierade.
Saab levererade denna SK 60B till flygvapnet 1968. Det har varit baserat på Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Sista flygningen med SK 60B nummer 60091 gick mellan Norrbottens flygflottilj F 21 och Flygvapenmuseum. När flygplanet landade i Linköping hade det en flygtid på drygt 4 751 timmar. Flygvapenmuseum övertog flygplanet 1999 med det blev inte avfört från flygvapnet förrän 2001.
Kuriosa:
I det här flygplanet råkade den belgiske överstelöjtnanten Jaques Dewaelheyns vådautlösa katapultstolen när han skulle dra åt grenremmen. Han landade oskadd i sin fallskärm. Flygföraren Bengt Damberg lyckades ta ner flygplanet trots att det var skadat, bland annat var huvens glas borta.
Produktion: 1968
- TillverkareSaab AB (1937)
- Adress, HuvudkontorSverige (SE) Stockholm
- Adress, kontorSverige (SE) Östergötland Linköping
- Alternative namesSvenska aeroplanaktiebolaget
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Saab AB»
Användning: 1968 - 1999
- Militärt förbandKrigsflygskolan F 5 (1926 - 1998)
- Alternative namesF 5 Ljungbyhed (vardaglig benämning) Flygskolan (officiellt namn 1926-1929) Flygskolkåren (officiellt namn 1929-1936) Kungliga Flygkrigsskolan (officiellt namn 1936-1942) Kungliga Krigsflygskolan (officiellt namn 1942-1998) F 5 (förkortat namn)
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Krigsflygskolan F 5»
Förvärv: June 23, 1999
- Givare till museetFörsvarsmakten, Högkvarteret
Proveniens
Leveransflygning till Flygvapenmuseum genomflrd av Kapten Torleif Haglund.
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- IdentifierFVM.145242
- Part of collectionFlygvapenmuseums föremål
- Owner of collectionFlygvapenmuseum
- InstitutionFlygvapenmuseum
- Date publishedJune 14, 2016
- Date updatedNovember 11, 2023
- DIMU-CODE021026469406
- UUID65be24e9-d0e8-49f1-a606-b0af489ecb11
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».