History
-
Agusta Bell 204B är en medeltung transporthelikopter som licenstillverkades i Italien. Totalt köpte det svenska försvaret 28 stycken Agusta Bell 204B. I Sverige fick den beteckningen HKP 3 och den användes av både flygvapnet och armén. Armén hade 12 exemplar och flygvapnet 16. Relativt snart uppstod motorproblem med flera haverier som följd. Detta ledde till att en starkare motor, Bristol Siddeley H 1200. monterades på alla exemplar och beteckningen ändrades till HKP 3B. Ytterligare en modifiering genomfördes där stjärtbommen förlängdes på alla exemplar. Beteckningen ändrades då till HKP 3C.
HKP 3 var mångsidig och användes i båda vapengrenarna främst för transport av personal och materiel, men också för räddningsuppdrag och brandbekämpning. Den rymde, förutom besättningen som bestod av två personer, åtta fullt utrustade soldater. Vid räddningsuppdrag utökades besättningen med en färdmekaniker/vinschoperatör och en ytbärgare. Det var också möjligt att ta ombord sjukvårdspersonal och upp till sex bårar. HKP 3 var också utrustad med vinsch som kunde lyfta mer än 250 kg. Under 1960-talet började det svenska försvaret visa intresse för beväpnade helikoptrar. Det ledde till att skjutprov med pansarvärnsroboten robot 53 Bantam blev genomförda från HKP 3.
Genom att slå ihop Försvarsmaktens helikopterresurser skapades 1998 ett försvarsgemensamt helikopterförband, Helikopterflottiljen. Förbandet är lokaliserat till tre orter i landet: Luleå, Linköping och Ronneby. Huvudsätet finns i Linköping. Flygvapnets och arméns HKP 3 överfördes Helikopterflottiljen och där fortsatte helikoptertypen att vara i tjänst fram till 2001.
Denna helikopter levererades till flygvapnet 1962. Den har varit placerad på Svea flygflottilj F 8 i Barkarby, Göta flygflottilj F 9 i Säve, Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå, Skånska flygflottiljen F 10 i Ängelholm och på Helikopterflottiljen.
Målning och märkning: Flygkroppen är grön med orangefärgade fält på nosen, stabilisatorn och fenan; de undre sidorna av nosen är av plexiglas. På nosen kodsiffran 94; på kabindörrarna flygräddningsemblemet med texten Air rescue, Swedish Air Force, Subvenimus (latin som betyder vi kommer till undsättning); bakom kabindörren Skånska flygflottiljens emblem; på stjärtbommen kodsiffran 94, kronmärke och flottiljsiffran 10.
Kuriosa: Den här helikoptern råkade ut för motorhaveri 1966 och nödlandade på Nidingen, en låg fågelö i Hallands skärgård. En HKP 4 från Svea flygflottilj F 8 genomförde bärgningen.
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- IdentifierFVM.145274
- Part of collectionFlygvapenmuseums föremål
- Owner of collectionFlygvapenmuseum
- InstitutionFlygvapenmuseum
- Date publishedAugust 20, 2016
- Date updatedMay 7, 2024
- DIMU-CODE021026532594
- UUIDe24e3264-b8da-458d-b9ca-56afd796ecd7
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».