1
8
100
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Gerdén, Anna / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Okänd / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Okänd / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Okänd / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med vev. Reglage på en styrkolonn under styret, spak för i- och urkoppling av motorn samt handbromsspak på höger sida. Vagnskorg av trä och hjul byggda av C A Carlsson & Söner i Stockholm. Korgen byggd speciellt för bilen och bakhjulen är kraftigt utförda för att tåla att användas som drivhjul. Tvåcylindrig vattenkyld fotogenmotor. Cirka 5 hästkrafter. Växlar saknas, motorn är omkastningsbar för gång fram eller back. Glödrörständning, värmdes med blåslampa. Totalvikt cirka 600 kg, motorn 200 kg. Tillbehör: Två medar för körning i snö som kan monteras istället för framhjulen.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Accept license and download photo