main article image

”Kloar-Eriks” fotosamling - en bygdefotograf i Veddige

”En bild säger mer än tusen ord” påstås det ofta. Museets bildarkiv utgör en enorm kunskaps- och berättelsebank bestående av hundratusentals negativ, diabilder och glasplåtar. Allmänheten i när och fjärran kan helt fritt och gratis göra uttag i denna ”bank” via Digitalt Museum. Men först måste alla dessa fysiska fotografier omvandlas till digitala filer innan de kan ställas till förfogande. Därför var det en stor glädje när arkivet den 12 januari 2018 fick motta en redan digitaliserad fotosamling, nämligen den efter Erik ”Kloar-Erik” Andersson från Veddige i Norra Halland.

Samlingen med ca 1600 negativ, 200 glasplåtar och ett tiotal färgdior skänktes till arkivet av Veddige-Ås-Sällstorps Hembygdsförening. Ordförande Ingvar Månsson hade dessförinnan skannat av samlingen i sin helhet. Därmed har föreningen nu gett samlingen en fysiskt trygg framtid i arkivet, samtidigt som de alltjämt har tillgång till bilderna.

En digital bildförteckning bifogades vid överlämningen. När Erik Andersson dog 1966 tog hembygdsföreningens blivande ordförande, Ivar Emanuelsson, hand om bilderna, gick igenom dem och antecknade vad han kunde om varje bild. 50 år senare fick Ingvar Månsson tillgång till fotoskatten och vidareutvecklade förteckningen; dels genom att upprätta den digitalt, dels genom att tillföra ytterligare information via bildkvällar där han förevisat fotografierna och låtit besökarna kommentera dem.

Vem var "Kloar-Erik"?

Fotografens mor "Kloar-Inger" på väg upp ur sin källare med ett lerkrus under armen, ett ägg i ena handen och en emaljmugg i andra. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)

Erik föddes år 1900 och bodde i en liten stuga som fattig hemmason med sin mor, Inger ”Kloar-Inger” Andersdotter, tills hon dog 1945. Därefter bodde Erik kvar ensam tills han själv gick bort 1966. Stugan låg på ofri grund långt upp i skogen ovanför Järlövs gård i Veddige. Kloar-Erik var en snäll person som trivdes med sitt mycket enkla, från fast arbete befriade liv. Erik ville leva mitt i naturen ”på samma sätt som våra förfäder långt tillbaka i tiden”, som han sa när han 1953 blev intervjuad av Hallands Nyheter.

Även om han var en särling, så imponerades många av hans uppfinningsrikedom. ”Kloar’n” var en skicklig snickare som byggde sig ett vattendrivet snickeri med såg och svarv, som han dock sedermera fick inrätta i hemmet och driva med fotogenmotor. Han tillverkade skidor och gjorde prima skidvalla av paraffin och smälta grammofonskivor. Vid stugan hade Erik får, odlade säd och potatis.

"Kloar-Erik" vid sjön framför ekan med en fångst ålar och en pojke. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Erik "Kloar-Erik" Andersson i yngre dagar ute i skogen med yxa och såg, trots skadad högerhand. Kanske är det dags för en tår ur kaffepannan. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
"Kloar-Eriks" stuga i ymnig vinterskrud. Rikligt med istappar hänger längs takskägget. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Erik Andersson ute i soligt väder med en av sina kameror. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
"Kloar'n" var även en skicklig snickare och här står han och jobbar vid en bandsåg. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Erik och Anders Lundgren sitter i gröngräset vid en stuga i Dämmarehult med kaffepanna på ett fotogenkök. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Här står Erik i skogen med ett spett bredvid en vedlana. Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Erik "Kloar-Erik" Andersson poserar i hemmet bredvid blomsterbuketter, troligen på sin 50-årsdag år 1950. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)

Erik som fotograf

Vi insåg snabbt att det var något alldeles särskilt med denne så kallade bygdefotografs bilder. Vart Kloar-Erik än kom tycks han ha fått fin kontakt med människor för på bilderna framstår de som så avslappnade, närvarande, glada och obesvärade – inte sällan med en skämtsam glimt i ögonen. Ogenerat håller man om varandra och även ett kyssande par lyckas han föreviga. De framför kameran känner oftast Erik, så filtret av blygsel och misstänksamhet är borta. Med korta slutartider fångar han miner och gester i ögonblicket. Ibland kliver ”Kloar’n” själv framför kameran, ensam eller med andra. Det är landsbygdens folk i alla åldrar han skildrar i steget – fjärran från stela ateljéfoton som de mer förmögna stadsborna kunde kosta på sig. Vi ser inget större armod, även om arbetet är hårt och stugorna påvra. Många av de unga kvinnorna är mycket kläd- och modemedvetna.

Anna-Lisa i Hugalyckan poserar i uniform med pipa i munnen och händerna på bältet. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
En pojke och en flicka sitter finklädda i trädgården med bostadshusets veranda i bakgrunden. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Festdeltagare skojar framför fotografen; spinnrocken snurrar, ett par kysser varandra och en man röker pipa. Den äldre kvinnan är Lundgrens Anna i Ry. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
"Kloar-Erik" sitter tillsammans med en flicka på hölasset i en hästdragen höskrinda. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Fem skidåkerskor har tagit av skidorna och har lagt sig i en snöig skogsbacke. Fr h: Birgitta Andersson, Inga-Britt Albinsson, Eivor Molin liggande framför Gullan Molin och längst till vänster en okänd flicka. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Karl Larssons tre barn, Margit, Gunnar och Karin, sitter barbacka på en häst. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Tre män och en kvinna poserar finklädda utanför Kloar-Eriks stuga med kaffekoppar och spritflaska, kaffegök således. Kanske är det vid påsktid då kvinnan håller en liten bukett med påskliljor. Från vänster: Målar-Anders från Röräng, "Smens" och Viktor i Storåker. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Allan Molin i Vabränna by står framför ett växthus och håller upp tidningen Hemmets Journal, som han säljer för 30 öre. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Här poserar Erik själv med armen försiktigt om Asta Johansson på en krattad grusgång vid en prunkande rabatt. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
"Kålhage-Emilia åker motorcykel". Emilia sitter på pakethållaren i pälsbrämad kappa, klockad hatt och knästrumor. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Två finklädda och smyckade flickor sitter på ett staket. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Granplantering hos Snyggs. August Snygg står till vänster, troligen med Anna Snygg som håller upp en granplanta. I mitten, med hackan över axeln, står Karl Snygg. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Gallring av betor tillhörande Lines. Lines-Karl sitter till vänster och drängen till höger, med Erik stående bakom sig. Anna-Lisa på Hallen sitter och Greta från samma ställe står till vänster. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)

Erik lär ha köpt sin första kamera via postorder på 1930-talet, monterade själv ihop den och gick eller cyklade sedan omkring året runt i trakten och fotade vad som kom i hans väg. Som den kluriga person han var lyckades han med bedriften att framkalla alla sina fotografier endast med hjälp av en 10-linjers (gammalt mått på brännarröret) fotogenlampa. Oftast endast i form av kontaktkopior, eftersom han inte hade utrustning för att kunna förstora, men ändå – det var en tidsödande och oprecis process jämfört med om han hade haft en elektrisk apparat. Till Kloar-Eriks stuga nådde emellertid aldrig någon el. Nyfiken Kanske fick han en del tips av sin vän sedan beredskapstiden, fotografen Nils Bergström från Varberg. Erik

Kloar-Erik sitter och fixar med en gammal kamera. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Kloar-Erik i sitt "mörkrum" med en 12-linjers fotogenlampa. ) Bredden på fotogenlamports veke mäts i linjer.) Bilden var publicerad i Hallands Nyheter 1953. Hallands Nyheter eller Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Fotograf Nils Bergström besöker "Kloar-Erik" och här tittar de på några fotografier. De var vänner sedan beredskapstiden. Bilden publicerades i Hallands nyheter 1953. Hallands Nyheter eller Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)

Erik klev ut i skördearbete, potatisplockning och granplantering. Träffade på lingonplockerskor, scouter och orienterare i skogen. Gästade familjer i deras hem till vardag och fest, vid högtider som konfirmation, student, barnkalas och födelsedagsuppvaktningar. Traktens natur och bebyggelse avbildades i mängd. Han fotade intresserat flygplan, bilar, motorcyklar och andra färdmedel. I verksamheter som asfaltskokerier, torvupptagning och skogsavverkning fann Erik också motiv. Lokala evenemang såsom auktioner, bandy, Skållareds marknad, festplatser eller friluftsliv som bad, skidåkning, fiske – Erik fotade allt med liv och lust. Till och med när han en gång blev opererad hade han med sig kameran och testade färgfotografering på sjuksystrarna. Ibland gav han sig till grannsocknarna, ibland ännu längre hemifrån till Borås eller Varberg. Någon storstad syns däremot inte avbildad.

En sjuksyster poserar för Erik vid ett blomsterbord i samband med att han själv opererats. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Två pojkar på gårdsplan framför Edvin Johanssons affär på Viskastigen 29, med cykel och "Fantomknarren" (Monark Blue Arrow M550) i skyltfönstren. Dan Johansson står med ryggen åt kameran och Bosse Eierborg till höger. Dalstrands kläder ligger på hörnan. Bensinpumparna bär Caltexstjärnan och där står en Opel Admiral 1939. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
En grupp finklädda ungdomar på kajen i Varberg. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Tre lingonplockande damer, Elin, Berta och Annie, har tagit paus och slagit sig ner i lingonris och ljung. Lingonen har de i mjölkkannorna och någon luftar fötterna. Stövlarna balanserar på en spann på en stubbe. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Vid Esso-tappen i Veddige står en skinande Volvo PV med delad bakruta (således äldre än 1955) parkerad. I förgrunden står Henry Svensson i Esso-rock med frun Dagny och barnen Kennet och Tommy. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Fladens fyrskepp i issörja i Varbergs hamn. På takskylten i bakgrunden står det "Borås kolimportaktiebolag Borås". Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Ett litet propellerflygplan står på ett vidsträckt gräsfält och tre män i overaller arbetar vid dess ena vinge. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Konfirmationsklädd flicka utomhus med handskar och psalmbok. Hatten ligger på stenen bredvid. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
En militär, sannolikt en beredskapsman under andra världskriget, står på vakt med gevär vid en grind. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Skållareds marknad. Vy över marknaden med tält, marknadsstånd, svävande ballonger, bilar och besökare. I diket har besökarna lagt sina cyklar. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Vy över jordbrukslandskapet och Viskan mot Järlövs gård med Lövagård närmast i bild. Lövagårds tomt kantas av späda lövträd. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)
Sannolikt Kloskift asfaltkokeri på Albert Johanssons marker. Där togs berg till vägbygge, troligen vid vägen mot Horred. Andersson, Erik "Kloar-Erik" / Hallands kulturhistoriska museum Public domain mark (CC pdm)

Vilka fotografier publiceras?

Utgångspunkten för urvalet av Eriks foton som läggs ut på Digitalt Museum är att det visar något som kan förmodas vara av mer allmänt intresse: en företeelse, maskin, sedvänja, ett hantverk, byggnadsskick, klädmode eller liknande. Visar fotot endast en grupp människor som du saknar relation till är bilden i regel inte intressant för dig. Om däremot personernas klädsel, syssla eller omgivning - en trädgård eller interiör exempelvis - berättar om något utöver dem själva kan fotografiet ändå bära fram värdefull kunskap. Ibland är det informationen i bildförteckningen snarare än själva bilden som kan utgöra grund för att publicera fotot.

En brist i bildförteckningen är att någon tidpunkt sällan anges. Tidsangivelsen blir därför i de flesta fall mycket grovt satt till 1930–1966, dvs Kloar-Eriks ungefärliga period som verksam fotograf. En annan och typiskt ”hemmablind” nackdel är att man i förteckningen endast anger personernas ”lokala” namn. På hemmaplan vet den äldre generationen kanske fortfarande vilka ”Karls-Kerstin”, ”Knallta-Hilding” och ”Emanuelssons mor” är eller var, men för nya generationer eller utomstående blir de digitalt osökbara. Avseende den tekniska kvaliteten är en sned eller delvis oskarp bild som berättar något att föredra, framför en som tekniskt sett är lyckad men där motivet saknar narrativ – alltså den bild som kan säga mer än tusen ord.

Klicka på bilden nedan så kommer du till "Kloar-Eriks" fotografier på Digitalt Museum!

Order this image

Share to