Järnvägen bakom posthuset i Kållereds centrum, år 1984
Originalbilden tillhör Kållereds hembygdsförening.
Fotografi taget av Harry Moum, HUM, för publicering till artikel i Mölndals-Posten, vecka 12, år 1984.
Här följer artikeln i si ...
Originalbilden tillhör Kållereds hembygdsförening.
Fotografi taget av Harry Moum, HUM, för publicering till artikel i Mölndals-Posten, vecka 12, år 1984.
Här följer artikeln i sin helhet:
"Slut på trafikkaoset i Kållereds centrum?
Efter vart som trafiken har ökat i Kållereds Centrum har situationen blivit ohållbar.
Helt sedan kommunsammanslagningen har det arbetats på planer för en lösning. Ja, det var redan på tal medan Kållered var egen kommun. De största problemen har varit järnvägen, som korsar Labackavägen, samt det korta avståndet från befintlig järnvägsövergång till affärscentrum. Grunden på platsen är mycket dålig och svårarbetad. Dessutom har allmänhetens olika intresseområden försvårat det hela under årens lopp. Om något skall göras åt eländet måste något av befintlig byggnation stryka på foten.
Det har nu kommit fram fyra preliminära förslag till lösning. Ytterligare förslag är på gång men blir troligen för dyrbara. Det bör nämnas, att det också inom SJ pågår en utredning av snabbtåg på sträckan med hastigheter över 160 kilometer. När det erforderliga dubbelspåret därför planeras har kommunen begärt att det tas med i planerna en eventuell utbyggnad av lokaltrafikstation.
SJ förordar att lokalstation förläggs norr om Labackavägen och att den utförs med plattformar på båda sidor av spåren. Mittplattform kan eventuellt också bli aktuellt, då det ger vissa fördelar i det snåla utrymmet på platsen.
FYRA FÖRSLAG
De fyra förslagen, som nu är uppe till diskussion, går ut på följande:
Alt. 1 A: Labackavägen stängd för biltrafik vid järnvägen. Det görs en planskild korsning med järnvägen för gcm-trafik (gång-cykel-moped). Bussterminalen kommer i nytt läge samt Gamla Riksvägens norra del görs genomgående med Streteredsvägen.
Alt. 1 B: Samma som 1 A. Skillnaden ligger i att Gamla Riksvägen genom centrum läggs utmed järnvägen på baksidan av posthuset.
Alt. 2: Labackavägen blir planskild med både järnvägen och Gamla Riksvägen men med skytteltrafik för bilar. Det vill säga att biltrafiken medelst trafikljus bara får köra i en riktning åt gången. Bussterminalen kommer i nytt läge och Gamla Riksvägens norra del blir här också genomgående till Streteredsvägen.
Alt. 3: Slutligen i stort sätt som alternativ 2 men med Gamla Riksvägen i nytt läge längs järnvägen.
ÖKAD FOLKMÄNGD
För att förstå bakgrunden för utredningsförslagen bör det nämnas att befolkningen i Kållered 1982 fördelade sig på 2 100 personer i västra delen, 1 350 i södra delen och 2 800 i norra och östra delen. Prognosen fram till 1990 beräknas ge ett tillskott av 150 lägenheter i Kålleredsgården, 120 i mellersta Livered och 50 i servicehuset.
OCH ÖKAD SYSSELSÄTTNING
Befintliga sysselsatta mellan E6 och järnvägen är för närvarande 460 och väntas öka med 125. Väster om E6 arbetar för närvarande 325 personer. Här förväntas den största ökningen med 300 personer. Anställda i Kållered centrum väntas öka från 125 till 150.
När det gäller trafikräkningen per mars 1983 var trafikmängden på Gamla Riksvägen genom 6 000-7 000 fordon/vardagsmedeldygn. Labackavägens korsning med järnvägen hade 4 400 och Streteredsvägen vid centrum 5 500.
Bilden har nog troligen ändrat sig något efter Torrekullamotets öppnande med några tusen fordon.
OLYCKSSTRÄCKA
Slutligen uppgick antalet polisrapporterade olyckor på sträckan Torrekullavägen-Östra Lindomevägen under perioden till 56. Boende i Kållered vet att det dessutom har varit massor av ej polisanmälda plåtskador på bilar.
Allt detta måste ju få konsekvenser för befintliga förhållanden. Enligt 1 A måste bussbolagets personalutrymmen och Texaco flyttas. Panelstugan och före detta stationsbyggnaden måste rivas.
Slutligen tar ny bussterminal delar av parkeringsområdet mellan Bonum och Texaco i anspråk.
Alternativ 1B blir i stort sätt detsamma, men genom omläggning av Gamla Riksvägen frigörs centrum helt från trafik, vilket borde ge en trivsam miljö.
Alternativ 2 med Labackavägens förlängning genom centrum medför omfattande ingrepp med broar för järnvägen och Gamla Riksvägen. Vid alternativ 3 flyttas, som nämnts, Gamla Riksvägen till baksidena av posthuset.
KOSTAR 13-18 MILJONER KR
Kostnaderna är för de olika alternativen beräknat till totalt 1A 13,3, 1B 15,2, 2 15,7 och alt. 3 17,8 miljoner kr. Ju längre man väntar desto dyrare, är ett adekvat uttryck i sammanhanget.
Det är att hoppas att alla goda krafter denna gång samarbetar, eventuellt kompromissar för att få fram en lösning. Annars är det fara för att hela projektet åter en gång "kokar bort i kålen". Det vill säga att allt återgår till det kaos. som för närvarande råder i Kållereds centrum."
Kållereds Hembygdsgille bildades 1977 som en hembygdsförening för Kållereds socken (församling).
År 2013 år byttes namn till Kållereds Hembygdsförening.
Syftet är att tillvarata/samla in minnen, föremål och annat som belyser Kållereds historia. Även att genom program och annat skapa gemenskap/mötesplatser i Kållered. Föreningen har en hembygdsgård i Långåker, belägen i västra Kållered.
Kållereds Hembygdsgille bildades 1977 som en hembygdsförening för Kållereds socken (församling).
År 2013 år byttes namn till Kållereds Hembygdsförening.
Syftet är att tillvarata/samla in minnen, föremål och annat som belyser Kållereds historia. Även att genom program och annat skapa gemenskap/mötesplatser i Kållered. Föreningen har en hembygdsgård i Långåker, belägen i västra Kållered.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».