Flygfoto över Norrskedika, Börstils socken, Uppland 1954

1 comment

• Byggnaden med skorstenen är Änggårds pepparkaksfabrik.

Det var från början ett mejeri och togs i bruk 1936. Efter kriget byggde man om och utökade samt uppförde ett bostadshus på gården som inrymde en lägenhet till mejerimästaren,kontor och en liten butik.Efter endast 26 år lade man ner mejeriet, året var då 1962. Ett år senare köpte familjen Änggård fastigheten och startade pepparkakstillverkning. Som mest var man 7-8 anställda, förutom vid jul då många av traktens ungdomar extraknäckte med att packa pepparkakor. Per Änggård som tagit över efter sin far, sålde verksamheten 1989 och tillverkningen lades ner.