Enligt text som medföljde bilden: "Lunnevik. "Fortuna" seglande för fyra segel 23/7 1899. Skaftörännan, insidan Skaftö."

1 comment

• Fortuna som senare fick namnet Gonda, var GKSS (Göteborgs Kungliga Segelsällskap) utlottningsbåt 1889.Det kungliga förtecknet erhölls först 1897 och namnet var GSS.

Fortuna var en centerbordskutter i stål konstruerad och byggd av James Keiller S:r (1836-1918) på Keillerska varvet i Göteborg, senare Götaverken. Fortuna var egentligen en hybrid då den hade en grund lång köl med ett djupgående av en meter där ett mer djupgående centerbord var monterat. Det var snabbheten som stod i förgrunden redan 1889, inledningen av den tid som på som på 1890-talet kom att kallas racerepoken som varade till Internationella regeln kom till 1906 och skärgårdskryssarregeln 1908.
    Båtmaterialet genomgick en enorm utveckling bara under några år. De centerbordsjakter som då ritades och byggdes var avsevärt mindre än Fortuna och oerhört lätta. Ofta kappsejsade de vid kappsegling under frisk vind, men restes i allmänhet på rätt köl. Det handlade egentligen om något som påminner om dagens segeljollar, där besättningen hänger på båtens utsida och precis som idag planande dessa centerbordsjakter. Förutom centerbordsjakter fanns de ibland lika snabba fenkölsjakterna och kryssarjakterna. Alla byggda med tanke på snabbhet. Kryssarjakterna, som ofta var något större kombinerade detta med bebolighet och komfort men var ofantligt dyra att bygga, men stod sig sedan under flera decennier till skillnad från de övriga och mätte in under skärgårdskryssarregeln.

Fortuna blev en rätt medelmåttig seglare och utmärkte sig aldrig. Däremot ritade och byggde James Keiller S:r tre år tidigare stålkuttern Celeriter som blev riktigt lyckad, liksom Alexandra från 1898 ritad av James bror Alexander Keiller (1832-1918) Alexander var själv framstående rorsman och deltog på i stort sett varenda kappsegling. Både Celeriter och Alexandra finns här på museet. Småbåtar i stål som naturligtvis hade sin materialförebild från större skepp och ångfartyg är idag tyvärr inte dokumenterade tillsammans med någon bakgrund, vilket är att beklaga. Data för Fortuna: Längd 10.00 meter. Längd i vattenlinjen 7.87m. Bredd 3.12m. Segelyta 77.54 kvm. Kostnaden för båten var 2994 kronor och 40 öre. Ett rätt normalt pris för en båt i denna storlek 1889.