Interiörbilder från passagerarångfartyget S/S BIRGER JARL tagna i samband med skrotningen på Finnboda varv 1951.
Fartyget gick på linjen Stockholm-Göteborg-Kristiania. Först för Ån...
Fartyg: BIRGER JARL
Bredd över allt 8,70 meter
Längd över allt 57,26 (lpp) meter
Reg. Nr.: 506
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1892
Varv: Södra Varvet, ...
Fartyg: BIRGER JARL
Bredd över allt 8,70 meter
Längd över allt 57,26 (lpp) meter
Reg. Nr.: 506
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1892
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: Interiörbilder fr. BIRGER JARL:
Fo97745A-97752A.
[Ja, jag vet att bliden är sned och 'dan, men det är något mysko mellan som händer när jag laddar upp den på Market Store, väl nedladdad igen ser den schyst ut]
lll
BIRGER JARL Reg nr 506, 57,26 x 8,70 m, 800 ihk, 840 brt, 615 nrt. Byggdes 1892 på Södra Varvet i Stockholm och levererades 1893 till Ångfartygs AB Södra Sverige. Övertogs 1909 genom rederifusion av Stockholms Rederi AB Svea. Trafikerade 1893-1914 Stockholm-Södertälje-Västervik-Kalmar-Karlshamn-Ystad-Malmö-Landskrona-Helsingborg-Göteborg. I oktober 1915 trafikerade Birger Jarl linjen Trelleborg-Sassnitz för Röda Korsets räkning. Insattes 1918 på linjen Stockholm-Åbo vilken trade trafikerades t o m 1933. Ångaren ombyggdes 1934 och trafikerade 1934-1939 linjen Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar-Malmö-Landskrona-Helsingborg. Mellan 14 och 15.1 1940 blev fartyget uppbringat av tyska krigsfartyg och fört till Swinemünde. Frisläpptes och insattes under våren 1940 på linjen Stockholm-Åbo och annonserades från 10.6 1940 i trafik Stockholm-Borgholm-Kalmar. Trafikerade 1941 Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar-Karlskrona-Ronneby-Karlshamn och 1942-1943 Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar. Låg upplagd 1944 och hyrdes från 12.9 1944 av Marinförvaltningen för att ligga i beredskap till 31.12 1944. Trafikerade sommaren 1945 Stockholm-Sundsvall-Örnsköldsvik-Umeå-Holmsund-Härnösand-Sundsvall-Stockholm. Lades upp 1946 och skadades i december 1946 när fartyget låg overksamt vid Hammarbyverken i Stockholm, av ett exploderande tankfartyg. Reparerades inte utan såldes 1951 till British Iron & Steel Co i London och skrotades.
(Svensk kustsjöfart)