Hjulångfartyget BORE vid kaj. Glasad, ram i svart och guld.
Läng: 47cm. Bredd: 54cm. Dagermått: 29x38cm
Fartyg: BORE
Bredd över allt 8,20 meter
Längd över allt 55,60 (lpp) meter
Reg. Nr.: 1644
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1853
Varv: Motala Warf ...
Fartyg: BORE
Bredd över allt 8,20 meter
Längd över allt 55,60 (lpp) meter
Reg. Nr.: 1644
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1853
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: BORE Reg nr 1644, 55,60 x 8,20 m, 120 nhk, 420 ton. Hjulångfartyget och ångskonerten Bore levererades 1853 av Motala Warf i Norrköping till handelshuset Schön & Co i Stockholm. Fartyget byggdes av järn på klink och var på sin tid det största järnbyggda fartyget i landet. Insattes i trafik Stockholm-Lübeck, en resa som avverkades på 42 timmar. Bore anlöpte bl a Kalmar och Ystad på linjen till Lübeck. P/S Bore köptes 1874 av Rederi AB Svea för att eliminera konkurrens på den av rederiet nystartade traden Stockholm-Lübeck. Sveabolaget ombyggde fartyget 1881 till propellerdrift och lastfartyg på W Lindbergs Verkstads och Warfs AB i Stockholm. Ångaren blev lübecklinjen trogen, även som lastfartyg. Lübeck trafikerades till och med 1880. Bore insattes 1881 på baltiska och ryska hamnar men återgick 1882 till lübecklinjen. Utrangerades 1909 och skrotades samma år vid Finnboda Varf.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Schön & Co Handelshus, Sth || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 8,20 meter || :: Längd över allt 55,60 (pp) meter || ::