Båt

Klinkbyggd kosterbåt, (K-38/K-32). Bordläggning i kraftig entums-ek. Båten har ursprungligen varit gaffelriggad.

2 comments

  • Enligt vad jag vet har Janne Petterson endast gjort själva skrovet och att Henry Hedmark gjorde överbyggnaden. Henry Hedmark är min farfar så det känns lite lattjo att han avskrivs så lätt i båtens historia.

  • Tyvärr blir har historien ofta blivit förvanskad, oavsiktligt eller avsiktligt. Det är värdefullt att så många tillrättalägganden som möjligt kan presenteras. Kostern tillhör ju SS Frams speciella intresseområde. Enligt historien bildades SS Fram av arbetare, för arbetare strax före förra sekelskiftet. Det är kanske inte en helt oriktig uppgift, men att båtägarna var arbetare är en myt baserat på önsketänkande. De social klasskillnaderna var enorma. En arbetare hade i bästa fall ett rum och kök där 5-6 personer bodde, någon ledig tid för båtnöje eller ekonomi för inköp och drift av båten fanns inte. "Arbetarna var på sin höjd hantverkare och egenföretagare och hade genom detta högre inlomster, möjlighet att få tag i material hade egna verktyg och liknande. Min farfar var fabrikör i år för 100 år sedan deltog han i Badgästernas segelförbunds regatta i klassen kosterbåtar med inombordsbarlast. Den berömde båtkonstruktören Erik Salander fick ingen båt i övre tonåren som sina kamrater, för de hade rika föräldrar och Erik Salanders far var bara läkare.
    Eva Berglund-Thörnblom från Sjöhistoriska museet skriver i sin blogg 12 aug 2015: "Det var under detta decennium (1970-talet min. anm.) som den glasfiberarmerade plasten gjorde båtägande möjligt för den växande medelklassen. De tre storsäljarna var Pelle Ps Maxi 77, Brohälls Albin Vega och Sundéns IF. Dessa tre tillverkades i flera tusen exemplar och markandsfördes som rejäla familjebåtar vilket de också var." Som Eva Berglund-Thörnblom menar var det medelklassen där båtägande som gjordes möjligt. Detta är också min uppfattning när jag studerat seglingshistorien.
    Arbetarna i den mån de hade tid för avkoppling, var enklare kanoter, ofta självbyggda.

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to