HistoryERNST MERCK byggdes på Nyköpings Mekaniska Verkstad 1858, konstruerad av G W Svenson. Bygget initierades av redaren Johan Holm, men finansierades av den österrikiska bankiren Ernst Merck. Hon var byggd av stål och hade såväl vattentäta skott som dubbel botten. Till hjälp vid lastning och lossning var hon utrustad med en lokomobil (en hjulförsedd ångmaskin) som gick på räls på fartygsdäcket. Fartyget, som var Nordens största ångfartyg och det största "järnångskepp” som dittills byggts i Sverige, fick namnet ERNST MERCK, men kallades allmänt "den svenska Leviathan” - Great Eastern, Englands Leviathan byggdes i dessa dagar. På en resa med en last av järnvägsvagnar till Rio, blev hon det första svenska ångfartyget som korsat ekvatorn.
Under den första resan fick man problem med att skrovet sprungit läck. Vintern 1861-62 om- och tillbyggdes ERNST MERCK vid W. Lindbergs varv i Stockholm för en summa av 150,000 riksdaler riksmynt. En salong inreddes för 30 passagerare och i rummen bereddes plats för 600 personer, enär man ämnade sätta fartyget i emigrantfart. Maskinen förbättrades för att kunna ge en fart av 8 knop. Hon fick en 4:e mast från att tidigare ha haft 3. Den tidigare på däck placerade lokomobilen borttogs och i stället insattes en "Donkeypanna” för vinscharna.
1862-1864 fördes hon av kaptenen och grosshandlaren Erik Peter Liedqvist född 1828-07-17, död i Göteborg.
Sommaren 1864 förhyrdes hon för att föra svenska emigranter till Nordamerika. Redaren Johan Holm hade fått ekonomiska problem och gick i konkurs. Fartyget såldes 1865 till J Tomson, T Bonar & Co i London. Ernst Merck förliste 1868 i Medelhavet under namnet CAMBRIA.
Uppgifter från: axelnelson.com och SMs arkiv
Fartygsfakta L : 69,9 m, B : 10,4 m, Djupgående: 4,45 m. 1530 t. Maskin: 150 nhk. Urspr. 3 master. ERNST MERCK hade enligt mätbrevet följande dimensioner: längd mellan stävarna på däck 244,80 fot, längd, över stäv i lastlinjen 235,50 fot, bredd efter ytterkant av bordläggningen 35.oo fot och mellan livhulten 32,62 fot samt djup i rummet 20,20 fot. Djupgåendet utan last var 13,60 fot och med last 15,50 fot.Dräktigheten uppgick till 427,42 svåra läster, motsvarande 246,19 nyläster.