Historykravell och försedd med kopparförhydning redan från början. Lastförmågan uppmättes till 109
nyläster. På jungfruresan, redades HILDUR av grosshandlaren Carl Johan Schöning. Kaptenen Isac
Svensson Göthe fick uppdraget att föra befälet på det nybyggda fartyget.
Kapten Svensson Göthe och hans besättning mönstrade på HILDUR i Söderhamn 12/9 1868.
Förutom kaptenen, bestod besättningen av 1 styrman, 1 konstapel, 1 timmerman, 2 matroser, 4
lättmatroser, 1 jungman och 1 kock. Fartyget var destinerat till Västerhavet, troligen till hamn i
England för vidare order.
Under åren, har HILDUR gjort resor bland annat till Medelhavet och Sydafrika. Byte av
befälhavare har vid flera tillfällen gjorts utomland, vilket tyder på att HILDUR gick i så kallad
trampfart. Fartyget har då tagit de laster som för tillfället erbjuds. Ett fartyg i trampfart kan alltså
vara borta från hemmahamnen i flera år.
HILDUR har under åren redats av C J Schöning , L W Brolin, J Brolin & Son och Isac Svensson
Göthe. (möjligen har L W Brolin och I Svensson Göthe varit representant för J Brolin & Son)
Det är flera kaptener som fört befälet på HILDUR. Förutom Isac Svensson Göthe, har befälet förts
av Joacim Christian Vanselow, Jonas Lockner, Nils Theodor Forsberg, Marcus Larsson, Sven Nilsson,
Nils Fredrik Söderlund och Conrad Hallqvist.
Barkskeppet HILDUR fick en ganska lång tid på Oceanerna. Möjligen fick hon några smärre skador
på 1870-talet. Hon reparerades 1870 och 1876. HILDUR förliste vid Maranham,( Brasilien) i augusti
1892. Hela besättningen tycks ha räddats
Sven-Olof Nordenberg. Söderhamns Kust- och sjöfartsförening 2015.