History
-
Byggnadsort: Rönnäng, V & T Löfbergs Slip och Båtvarv
Sjösättningsår: 1948
Som nybyggd var Sandö Sveriges största fiskebåt vid leveransen 1948. På 2010-talets början var Sandö en av de allra sista stora träfiskebåtar som fanns kvar i Bohuslän. Båttypen har kommit att bli en symbol för landskapet, men tillhör ett kulturarv på väg att försvinna.
Fiske som bedrivits med Sandö
Långafiske i Atlanten och Nordatlanten i 43 obrutna säsonger åren 1949 – 1992 och därmed Sveriges sista långafiskebåt, Nordsjöfiske efter sill och fisk 1949 - 1980, torskfiske i Östersjön 1984 – 2011 och räkfiske 1992 - 2011.
Sandö har använts i yrkesmässigt fiske fram till april 2011.
Sandö är ett fiskefartyg som legat ute under hårda omständigheter under ovanligt många år. Bland händelser utöver de vardagliga kan nämnas när Sandö bärgade fyra ihjälfrusna norska sjömän i Nordsjön i början av 1950-talet, en orkan i maj 1975 utanför ön Foula, Shetland där stora sjöar slog in ”så dörrarna i styrhytten försvann, fick massor av vatten i mäss och maskinrum både decca och radar, telefon samt el förstörd, kl. 13.00 började köra sakta var tvungen att koppla ifrån propellern undan dom värsta sjöarna, till kl. 19.00 passerat Sumburgh Head kom till Lerwick 22.30, 21/5-25/5 Låg i Lerwick och rep. skadorna.” [ur Loggbbok] eller när Sandö rammades svårt vid kaj i Ystad hamn den 14 januari 1987 av polska färjan Jan Hevelius och renoverades på Simrishamns varv samma år.
Efter första världskriget började båtvarven i Bohuslän få beställningar på en ny generation fiskebåtar. De var konstruerade för motordrift och avlöste de seglande kuttrar som köpts in från England årtiondena runt 1900. Storhetstiden kom under 1930-, 40- och 50-talen. Träfiskebåtarna var välkända i hamnarna runt det nordiska havet. Danskar och norrmän kallade dem ”de vita svanarna”. Totalt fanns 1 400 stycken.
Allt ifrån 1949 deltog Sandö i det krävande storbackefisket efter långa i farvattnen kring Shetlandsöarna. Dit hade fiskare från Tjörn, Orust och Skaftö gått sedan 1870-talet. På ett par fiskeresor under sommarhalvåret kunde man tjäna en god del av årsinkomsten.
Storbackan bestod av hoplänkade linor med tillsammans tusentals krok som agnats för hand, vanligen med makrill. Länken var uppåt tre landmil. Den sattes ut på havsbotten, 100 – 400 meter ner. Efter ett par timmar började man ta ombord länken, det tog drygt 12 timmar. Långan rensades, för att sedan saltas eller isas. Besättningen fick inte många timmars sömn per dygn, och maten kastade man i sig i all hast. Så höll det på i en månads tid. Sen for man hem och lossade fångsten, som bereddes till lutfisk.
När Klas Berntsson och två andra Grundsundsfiskare köpte Sandö från Käringön 1972, var båten utrustad för långafiske. En handfull bohusläningar höll ännu traditionen levande. Och Klas var en av dem, med sju mans besättning, så småningom inklusive sonen Ragnar. Vid 1980-talets mitt sjönk lönsamheten och Sandö blev då ensam båt från Sverige. Han – för Sandö är en han – följdes med spänning och vemod av journalister och allmänhet. Under 43 somrar i obruten följd, ända fram till 1992, gick Sandö på storbackefiske, mest av alla svenska båtar.
På Shetland kunde man söka hamn i t ex Baltasound eller Lerwick. Baltasound hade 1901–61 en svensk kyrka för storsjöfiskarna. Till minne av alla de bohusläningar som fiskat vid Shetland restes sommaren 2000 en minnessten i Baltasound. Bohusläns museum medverkade vid ceremonin, och representant för Svenska Västkustfiskarnas Centralförbund var Klas Berntsson.
När storbackefisket upphört fick Bohusläns museum ta emot en del av Sandös utrustning. Den visas nu i basutställningen Kustland. Se under Tilläggsinformation, Relaterade objekt.
Storbackefisket skedde på sommaren, resten av året gick Sandö som följebåt åt mindre båtar som fiskade skarpsill vid Bohuskusten. Men från 1984 ägnades januari – mars i stället åt att tråla efter torsk i Östersjön. Simrishamn och Karlskrona blev nya kajplatser och man tog bilen hem på helgerna. Även Gotland var bas en tid och då var det flyg från Visby som gällde. När storbackefisket tog slut 1992 kompletterades torskfisket huvudsakligen av räktrålning i Skagerrak. De senaste årtiondena har fiskenäringen upplevt stora problem och omställningar. Överfiskning av vissa arter har gjort att fiskeflottan i EU drastiskt minskats. Träfiskebåtarna kan inte längre konkurrera, de är tungarbetade och omoderna. Våren 2011 var det dags för Sandö att sluta fiska.
När Klas Berntsson 2010 beslutade upphöra med yrkesmässigt fiske med Sandö, beviljades medel från Europeiska Fiskerifonden (EFF) och nationella medel från Fiskeriverket för skrotning av fiskefartyg.
Men för att undvika skrotning av Sandö sökte Bohusläns museum och Klas Berntsson 2010 medel hos Fiskeriverket för att överföra fartyget till kulturändamål. 2011 godkände Fiskeriverket ansökan där bedömningen bl.a. grundades på uppgifter om fartygets värdefulla historia från Bohusläns museum och Sjöhistoriska museet. Sandö är ett unikt objekt som speglar efterkrigstidens bohuslänska fiskerihistoria, samt utgör en god representant för det flytande svenska maritima kulturarvet.
Sandö avregistrerades således för aktivt fiske och Klas Berntsson överlät fartyget till Bohusläns museum i maj 2011. Efter ansökan från Bohusläns museum K-märktes Sandö av Sjöhistoriska museet 2012.
2013, 2015, 2016 och 2018 gjordes större renoveringar av köl och skrov med omdrivning och spikbyte, ”hålfotsinlägg", bordbyte, relingsbyte, drivning av däck mm vid sliptagning på Gajhede & Thorsen A/S Skagen, Hälleviksstrands varv AB respektive Smögenvarvet AB.
Sandö har haft sin hemmahamn i Grundsund och har visats publikt vid olika evenemang.
Bohusläns museum har sedan övertagandet försökt hitta en långsiktigt hållbar lösning för Sandö med ambitionen att båten skulle bevaras.
I juni 2022 överfördes Sandö till kulturbåtshamnen i Göteborg med avsikt att fortsatt vara museifartyg i det flytande kulturarv som representerar en flerhundraårig fiskeepok. Museet drev en process att hitta en ny ägare, som på ett bättre sätt kan förvalta och tillgängliggöra Sandö, men dessvärre utan resultat.
2023-11-09 fattade därför Bohusläns museums styrelse beslutet att hugga upp (skrota) fartyget.
Produktion: 1948
- TillverkareLöfberg, Tore
- TillverkareLöfberg, Viktor
- TillverkningsortSverige Bohuslän Västra Götaland Tjörn Rönnäng Rönnäng Rönnängs Varv V. T. Löfbergs slip- och båtvarv Göteborgs och Bohus
Användning: 1949 - 2011 (yrkesmässigt fiskebruk)
Klas Berntsson ägare 1972 - 2011- BrukareBerntsson, Klas
- BrukningsortSverige Bohuslän Västra Götaland Lysekil Skaftö Grundsund Göteborgs och Bohus län
Accession: 2011
- Tidigare ägareBerntsson, Klas
Relation
Downloads
- File attachmentsSandö informationsbroschyr 2011 1748315
Classification
-
- Fiske (Outline)OU 226
- Båtar och fartyg (Outline)OU 501
References
-
- ArkivreferenserNOK 1075-2010 Överlåtelse
License information
Metadata
- IdentifierUMFS200
- Part of collectionS14UM Kulturhistoriska samlingen
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedOctober 14, 2014
- Date updatedApril 11, 2024
- DIMU-CODE011025429787
- UUID0745877b-92d2-46b8-8671-d6b130f442fd
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».