Stockholmsutställningen 1930 – en färgstark tidsresa

Photo: Arkitektur- och designcentrum

I Arkitektur- och designcentrums samlingar finns ett unikt färgfotomaterial från Stockholmsutställningen 1930 som är taget av amatörfotografen Gustaf W:son Cronquist (1878-1967).

29 objects

I Arkitektur- och designcentrums samlingar finns ett unikt färgfotomaterial från Stockholmsutställningen 1930 som är taget av amatörfotografen Gustaf W:son Cronquist (1878-1967).

Färgtekniken kallas för autochrome och presenterades första gången 1903 av de franska bröderna Auguste och Louis Lumière. Redan tre år efter lanseringen blev Cronquist ägare till de första autocromerna i Sverige. Exponeringstiden var väldigt lång och krävde 40 gånger längre exponering än de svartvita fotografierna. Därför finns det ofta en rörelseoskärpa i bilderna som också är en del av deras signum.

Stockholmsutställningen 1930 var en given succé, även om det också fanns kritiska röster. Initiativet till Stockholmsutställningen 1930 kom från Svenska Slöjdföreningen (nuvarande Svensk Form) som fokuserade på konstindustri, konsthantverk och hemslöjd. Det var främst arkitekturen och bostadens utformning som väckte uppmärksamhet. Under denna period rådde det stor bostadsbrist i Sverige, varför utställningens uppdrag i första hand gick ut på att visa så rationella bostäder, till ett så billigt pris som möjligt. Utställningshallarna var enkla, ljusa och rymliga och på området blandades bostäder, kiosker, flaggspel, caféer och restauranger med konstgallerier och vackra blomsterarrangemang. Nattetid speglade sig det elektriska ljuset i vattnet och under dagtid var reklammasten med vingparet på en höjd av 80 meter, synlig över hela staden. Underhållning med dans och tivoli var också viktiga inslag.

Stockholmsutställningen revs i september 1930, men idéerna levde vidare och möjliggjorde en fortsättning på det redan påbörjade standardiseringsarbetet av bostadsbyggandet. Tack vare Cronquist färgbilder går det att se hur utställningen såg ut i färg och bilderna ger perspektiv på såväl arkitektur, form och design som på den fototekniska utvecklingen.

Text: Lenita Gärde, Arkitektur- och designcentrum

Share to