• Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)
  • Buss som ska skrotas, vagn 48, Linköpingstrafiken år 1980. Till tjänst i Linköpingstrafiken 1962. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.
 
Volvo B 65506 1962, Svenska Karosseriverkstäderna Ab, Katrineholm nr 30-4182/61, 
Karossnr. 30-4182/61,Motor D 96 Al 496403-12161
Chassinr. 655-1688, Motoreffekt 150 hk, Axelavstånd 550 cm, Fordonets längd 1060 cm, fordonets bredd 250 cm, Tjänstevikt 8. 300 kg, max.last 4.900 kg, Axeltryck 7.540 kg, Totalvikt 13. 200 kg, 
Av tjänstevikten vilar : Framaxel 4.160 kg, bakaxel 4.140 kg,. Diselolja/130 liter, Däckstorlek fram 11.00-20, bak 11.00-20,
Första reg. 10/2 1962. Antal passagerare 30 st. stående 40 st, summa 70 stycken.
Godkänd Katrineholm 1/9 1967, Dnr.3883606. Besiktningsman L.Slånberg. 2 oktober 1967 tilldelat reg.nr E 817, betygar i Linköpings slott i landskansliet som ovan. På tjänstens vägnar M. Sandahl.
    Photo: Linköpings stadsarkiv (Upphovsrätt)

Buss som ska skrotas, år 1980. Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.

1 comment

  • Bussen står vid Klingerots lastbilsskrot i Drättinge, Gammalkil.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to