• Hammars gård/säteri. Att gården tillhör en av de äldsta i Värmland bekräftas av ett pergamentbrev. I brevet omnämns frälsehemmanet första gången 1228 då lagman Höldo Stråle donerade egendomen jämte elva andra gårdar till Riseberga kloster. Under 1400-talet beboddes gården av lagmanssläkten Vinge och under denna tid blev Hammar skattefri frälsegård och kunde därmed kallas säteri. Hammar anses vara Värmlands äldsta profana stenbyggnad och murar i bottenvåningen har daterats till åtminstone 1500-talet. Säteriet innehades av släkten Soop mellan 1600-talets början och 1746. En karta från denna tid visar att anläggningen bestod av huvudbyggnad och två flyglar. Säteriets nuvarande utseende med corps-de-logi i två våningar med valmat mandsartak och frotespis härrör från en ombyggnad omkring 1760.
Källa: Värmlands Museums arkiv.
    Photo: Värmlands Museum (In Copyright)

Hammars gård/säteri. Att gården tillhör en av de äldsta i Värmland bekräftas av ett pergamentbrev. I brevet omnämns frälsehemmanet första gången 1228 då lagman Höldo Stråle donerad...