• Personalen vid Kosta glasbruk uppställda framför bruket, ca 1900.
    Photo: Okänd fotograf / Kulturparken Småland / Smålands museum

Personalen vid Kosta glasbruk uppställda framför bruket, ca 1900.

Text på baksidan: Originalen i album hos D. Hummel.
8/4 -78 J-E A-K.

1 comment

• Bilden är från 1890. Tv Hyttan, i mitten Vattentornet, lite till hö om tornet sliperierna och längst till höger Brukshandeln. Jag har samma bild signerad "Kosta1890". Byggnaderna är också markerade med text under bilden .Den har så hög upplösning att jag också kunde identifiera min farfar och en av hans bröder, ståendes framför hyttan, vid uppförstoring. Åldern på farfar 1890, stämmer med hans unga utseende där, så årtalet är inget att tveka om. Järnvägen Kosta-Lessebo hade också blivit klar 1888. Ett av loken står i mitten. Möjligen det som kallades "Pysen".