• Gatuvy över Nygatan och kvarteret Pärlan. På gatan står en vagn med två män, anställda vid Nils Sandbergs Spannmålsaffär i kv Pärlan 6, tomt 74. Handlaren Nils Sandbergs bostad fanns mittemot, i kv Jägaren 2, tomt 89.

Männen med vagnen står framför kv Jägaren 1, tomt 88.
Enl år 1865 års husförhörslängd bodde där boktryckare J D Michelsen (död 1878).
Åren 1870-90 var Alingsås Weckoblads officin belägen i fastigheten. "Hela bottenvåningen disponerades" (ur jubileumsartikel).
I fastigheten mittemot (kv Hästskon 3/ tomt 82) bodde enl hfl 1887, skomakare J A Hellberg. Den fastigheten revs i början av 1900-talet. Den fastigheten som står där i dag uppfördes 1913 som J.G. Axelssons Snickeri + bostad.
    Photo: Okänd / Alingsås museum

Gatuvy över Nygatan och kvarteret Pärlan. På gatan står en vagn med två män, anställda vid Nils Sandbergs Spannmålsaffär i kv Pärlan 6, tomt 74. Handlaren Nils Sandbergs bostad fan...