• Kolorerat "brefkort, Slottsmöllan. Halmstad." med "God Helg" märke för 1920-1921. Här vid Nissan låg en kvarn, nämnd 1615, som en period användes för att mala mjöl till Halmstad slott - därav namnet. År 1848 köptes kvarnen och området av Isak Reinhold Wallberg, som redan 1823 hade grundat ett färgeri och även hade en textilfabrik som tillverkade armékläder i staden. Verksamheterna flyttades till Slottsmöllan där även en tegelfabrik uppfördes. Flera kända byggnader är byggda med Slottsmölletegel, såsom Engelbrektskyrkan i Stockholm och Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.
    Photo: Hallands kulturhistoriska museum

Kolorerat "brefkort, Slottsmöllan. Halmstad." med "God Helg" märke för 1920-1921. Här vid Nissan låg en kvarn, nämnd 1615, som en period användes för att mala mjöl till Halmstad sl...