• 16 maj år 1965 invigdes förlängningen av tunnelbanan till Östermalmstorg och Sätra. Taklagsfest hölls två dagar tidigare, fredagen den 14 maj i underjorden, på stationen Östermalmstorg där 700 taklagsfestande hade tagit plats.
När Östermalmstorgs tunnelbanestation öppnade var den utan jämförelse djupast belägna station på hela tunnelbanesystemet. Stationen hade ritats på Stockholms spårvägars eget arkitektkontor av Olov Blomkvist. Namnet på stationen hade diskuterats och förslag fanns som Birger Jarlsgatan och Stureplan, men stationen fick sitt namn efter den biljetthall som låg under själva Östermalmstorg.
Vid invigningen höll bl a Borgarrådet Helge Berglund tal och kommunikationsminister Gösta Skoglund klippte det blågula invigningsbandet. Sedan fick  500 gäster ta plats på invigningstågen. Förare på dessa vad Eva Ingelheim och Evert Jansson.
    Photo: okänd / Spårvägsmuseet
    Photo: okänd / Spårvägsmuseet

Taklagsöl och invigning av Östermalmstorg och förlängningen av tunnelbanan till Sätra

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits