• Uppkörsväg från Strandgatan mot Gamla torg. Kyrkan och kyrkskolan syns i bakgrunden. Neg. 70:824. Kvarteret Merkurius.
    Photo: Trelleborgs museum

Uppkörsväg från Strandgatan mot Gamla torg. Kan vara Klostergränden, kyrkan och kyrkskolan syns i bakgrunden. Neg. 70:824

• Troligen Lotsgränden.
  • Gaveln till vänster tillhör Strandgatan 26. Bilden är tagen innan Strandg 24 & Gamla Torget 3 byggdes. I siktlinjen upp mot kyrkan syns gaveln på Norregatan 9 till vänster. Centrerat i bilden syns gaveln till ett flerfamiljshus som låg mittemot ingången till Kyrkskolan, denna fastighet revs på 70-talet.
    Taket på den gamla krogen vid Gamla Torg syns också över byggnaderna i förgrunden som gav plats till Gamla Torget 3 på 60-talet.