• [från fotobeskrivningen:] "Sveriges första racerbåt DUO byggdes 1907 på Neglingevarvet. Med sin ursprungliga Argusmotor på 60-75 hk kom hon upp i 20 knop. Båten återfanns i början av 1960-talet och tillhör nu Skoklostersamlingarna."
    Photo: Okänd fotograf / Sjöhistoriska museet
    Photo: Okänd fotograf / Sjöhistoriska museet

[från fotobeskrivningen:] "Sveriges första racerbåt DUO byggdes 1907 på Neglingevarvet. Med sin ursprungliga Argusmotor på 60-75 hk kom hon upp i 20 knop. Båten återfanns i början ...

Fartyg: DUO
Bredd över allt 1,3 meter
Längd över allt 12 meter

Byggår: 1907
Varv: Stockholms Båtbyggeri
Konstruktör: Liljegren, C. O.

1 comment

• Carl-Oscar Liljegren 125 år! (1865-1939) Den välkände båtkonstruktören fyller 125 år som också var en av de mest mångsidiga av förra sekelskiftets konstruktörer. Förutom denna, Sveriges första verkliga racerbåt efter amerikansk förlaga ritade Liljegren med framgång en rad segeljakter som kryssarjakter, fenkölsjakter, centerbordsjakter och senare Särklass-båtar, skärgårdskryssare och inte minst internationella jakter. 1908 R-8: an Vinga Sveriges första medaljvinnare i OS. (silver) 1910 Sveriges första seger i Entonnarpokalen R-6:an Agnes II. En initierad skildring av Liljegren som person återfinns i boken om Erik Salander: Mina och andras drömbåtar.

Select the images you want to order