Planering för trafikomläggning i Kållered, år 1985. Labackavägen i riktning mot väster.
För mer information om bilden se under tilläggsinformation.
Originalbilden tillhör Kållereds hembygdsförening.
Fotografi taget av Harry Moum, HUM, i samband med artikel i Mölndals-Posten, vecka 24, år 1985.
Här följer artikeln i sin helhe ...
Originalbilden tillhör Kållereds hembygdsförening.
Fotografi taget av Harry Moum, HUM, i samband med artikel i Mölndals-Posten, vecka 24, år 1985.
Här följer artikeln i sin helhet:
"Stor trafikomläggning i Kållered
För att komma till rätta med trafikproblemen i Kållered har kommunen tagit fram 7 stycken vägalternativ och 3 stycken järnvägsalternativ.
Vägalternativen går i korthet ut på att enligt 1A skall Labackavägen stängas för biltrafik men få planskild korsning för fotgängare, cykel och moped. Alternativ 1B är likadant förutom att Gamla Riksvägen läggs på baksidan av posten.
Alternativ 2 visar planskild korsning även för bilar men ej bussar. Labackavägens förlängning kommer då att mynna ut vid Vommedalsvägen. För bilarna kommer det att bli skytteltrafik. Alternativ 3 är samma som 2 men Gamla Riksvägen flyttad. Alternativ 4 Gamla Riksvägen flyttad och schaktad ned i samma nivå som den nya Labackavägen. Ingen skytteltrafik. Alternativ 5 stänger av Gamla Riksvägen för biltrafik. Alternativ 6 Gamla Riksvägen genomgående med Labacka och Streteredsvägen som anslutningsvägar. Som tidigare nämnts kan inte i något fall bussar utnyttja tunneln.
Gamla stationshuset, Texacotappen och busstationens kontorshus skall bort. Vid Bonums parkeringsplats en bussterminal byggas där samtliga busslinjer skall angöra. Förslagen har redovisats i omgångar för Kålleredsborna och de olika remissinstanserna i kommundelen.
De omfattande ingreppen i Kållereds centrum har fått tummen ned varje gång. Så var också fallet vid senaste mötet i Ekenskolan. Efter förslag från Kålleredsborna hade det nu även tagits fram tre järnvägsalternativ. Alternativ A betyder att järnvägen ligger kvar och breddas till tvåspårig. Dålig grund kan klaras med kalkpelare.
Alternativ B järnvägen flyttas till motorvägen och löper på bro parallellt med denna. Höjden blir 3,6 meter och rälsen läggs på en 1300 meter lång pelarbro. I alternativ C sänkes tunnelhöjden till 2,7 meter och bron kan bli betydligt kortare.
När man lyssnade på debatten kunde man förstå att Kålleredsborna var för en flyttning av järnvägen och behålla centrum som det är med Labackavägen i plan med Gamla Riksvägen. Viss uppröjning i centrum är nödvändig och kan göras med kort varsel. För att få ordning på röran bör som tidigare nämnts bussterminalerna flyttas. Texaco och Kålleredsbussarnas kontorshus rivas eller flyttas samt bussgarage och verkstad utnyttjas för andra ändamål. Det har tidigare varit tal om att flytta sistnämnda verksamhet till Rävekärr.
Kommunalrådet Strand talade under mötet även i liknande banor. Dessutom ville han flytta den genomgående trafiken på Gamla Riksvägen till den frigjorda banvallen.
I dagarna har vi fått veta att OBS och Ljud & Bild skall öppna var sitt varuhus på ytorna mellan IKEA och MESTA. Ekenleden väntas färdig sommaren 87 enligt investeringsplanen. Det kommer med andra ord att bli ett oerhört trafiktryck på området. SJ vill i och för sig gärna bygga tvåspårig hela vägen mellan Göteborg och Kungsbacka och även flytta järnvägen i Kållered men är inte benägen att släppa till något av de 100 miljoner flyttningen beräknas kosta i dagens penningvärde.
De flesta talarna tyckte att man skulle tänka sig noga för och bygga för framtiden. Någon nämnde att det hade talats om ändringar i 50 år så ett tiotal år har ingen betydelse i sammanhanget bara resultat blir bra.
Röster höjde sig för att koppla det hela samman med en ny av- och påfart till motorvägen för Lindomeborna i höjd med Sagsjö armatur. Lindomeborna själva har tidigare önskemål om av- och påfart vid Spårhagavägen vilket tycks vara en bättre lösning.
Vi har tidigare redogjort i denna tidning för vägalternativen och har därför nu lämnat detaljerna åt sidan. En utställning kommer att anordnas i Mölndals informationskontor och i Kållereds bibliotek inom de närmaste veckorna. Utställningen kommer att vara kvar till slutet av oktober då även remisstiden går ut.
Beslutet som så småningom fattas kommer att beröra alla Kålleredsbor. Det är därför näst intill en plikt att sätta sig in i ärendet, tycka till och även påverka de förtroendevalda både på kommunal, läns och riksnivå.
Eventuell flyttning av järnvägen ligger för närvarande 15 år fram i tiden, men sådana saker har ändrats tidigare. Motorvägsbygge mellan Stenungsund och Uddevalla är ett färskt exempel på detta.
Förslagslådor kommer att finnas tillgängliga.
HUM"
Kållereds Hembygdsgille bildades 1977 som en hembygdsförening för Kållereds socken (församling).
År 2013 år byttes namn till Kållereds Hembygdsförening.
Syftet är att tillvarata/samla in minnen, föremål och annat som belyser Kållereds historia. Även att genom program och annat skapa gemenskap/mötesplatser i Kållered. Föreningen har en hembygdsgård i Långåker, belägen i västra Kållered.
Kållereds Hembygdsgille bildades 1977 som en hembygdsförening för Kållereds socken (församling).
År 2013 år byttes namn till Kållereds Hembygdsförening.
Syftet är att tillvarata/samla in minnen, föremål och annat som belyser Kållereds historia. Även att genom program och annat skapa gemenskap/mötesplatser i Kållered. Föreningen har en hembygdsgård i Långåker, belägen i västra Kållered.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».