HistoryEfter andra världskriget startade ett stort intresse för motorsport - framförallt motorcross. Men med bilens stora intåg slutade motorcykeln användas som bruksfordon och biltävlingar i olika former ersatte motorcykelsporten. Nya racerbanor byggdes överallt i landet till förmån åt bilsporten, medan motorcrossutövarna fick hålla sig till gamla grustag och soptippar.
Men i början av 1960-talet började ett par entusiaster i Mölndal bilda en ny motorklubb, som bara skulle ägna sig åt motorcykelsport. 1962 bildades klubben MK Pionjär. Året efter hittas ett kalhygge vid Blixåsberget och klubben fick visioner om en framtida bana i Mölndal. Man sökte sig till markägaren, Mölndals kommun, för att göra en förfrågan om att få disponera kalhygget. Redan då stötte klubben på problem eftersom det fanns en ovilja kring att ha motorcyklar på området. Kommunen skulle plantera ny skog på den diskuterade marken. Men med argumentet om att ge ungdomarna och dess motorcyklar en fast plats att nyttja, istället för sandtag och skogar runt om i staden, sa man tillslut ja till MKP. Mölndals beslut var att MKP fick disponera Blixås gratis, men utan några slags bidrag, fram till att kommunen någon gång i framtiden skulle behöva platsen.
På grund av brist på pengar och bidrag, fick man förlita sig på klubbens medlemmar. MK Pionjär hade nu 75-100 medlemmar och dessa arbetade ideellt med att röja platsen för att sedan skapa en crossbana av internationell klass. 1965 invigdes Blixås motorstadion. Med nu 500 medlemmar hade verksamheten satt igång ordentligt med flertalet större arrangemang på banan. Man utvecklade också verksamhet för de yngre crossförarna med kurser för 5-åringar upp till 12-åringar och MKP har haft stor betydelse som ungdomsverksamhet i Mölndal.
Trots att MKP var en uppskattad förening i Mölndal och Göteborg, så kom ett besked år 2006 om exploatering utav banan. I detta avtal beskrevs hur banan skulle bebyggas, med villkoret att MKP skulle få en ny plats att utöva sin verksamhet på. Året efter kom dock ett nytt avtal där detta villkor hade försvunnit. Detta bidrog till en konflikt mellan politikerna och MKP. På grund av den ändrade detaljplanen, överklagade MK Pionjär tillsammans med jurister, att man ville att de löften som avlagts 2006 skulle hållas. Denna överklagan syftade till att man ville få en omprövning, där man kunde bevisa att detaljplanen hade vissa fel och brister i det förarbete som hade gjorts på Blixås. 2012 bestämde kommunfullmäktige att MK Pionjär skulle få stanna kvar på Blixås tills kommunen behövde nyttja marken. Senare röstade politikerna igenom ett exploateringsavtal där röstsifforna blev 32 mot 23, vilket blev en stor besvikelse för motroklubben.
Sedan 2006 har man försökt att hitta en ny plats för MKP, men den bullriga motorklubben är svår att placera. Det alternativ man har mest förhoppning till är mark i Sandsjöbacka, som man fortfarande utreder om den är lämplig. 2014 skrevs ett förlikningsavtal mellan klubben och kommunen där man gick med på att MK Pionjär i april 2015 skulle avhysas från platsen, då 200 nya bostäder skulle börja byggas. Exakt vad som kommer att hända med klubben vet man ännu inte, men man litar på att klubben med stöd från kommunen, hittar en lösning.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».