• Edsvalla i slutet av 1950-talet.
    Photo: Möller, Nils / Värmlands Museum (In Copyright)

Edsvalla i slutet av 1950-talet.

2 comments

• Till höger på bilden ligger den vita stenbyggningen, numera riven. De tre trähusen var det lägenheter i för arbetare på Bruket. När man slutade eller gick i pension fick man flytta. Huset längst bort av brann ner ca 1969 , tre brann inne, en man samt två små pojkar. Huset som syns först på vänster hette Norströms huset, rivet. Där var det en dam som hette Annie som hade frisersalong ut mot gatan. Byggnaden som skymtar i till vänster är cafeet, finns kvar. Det lilla vita huset uppe i backkrönet, högst upp i bilden var frisersalong. Rivet numera precis som den lilla vita byggnaden som syns strax före. Den stora byggnaden som syns lite grann av längst bort på bilden på höger sidan är gaveln av Björn Snabbköp, som det hette på 60-70 talet. Huset rivet numera.
  • Stort tack för informationen! Vi har nu kompletterat posten i databasen med dessa rader. /Värmlands Museum