• Berga. Yxkullsunds herrgård. 1956.
Yxkullsund har medeltida anor och finns omnämnt redan 1379 som Tiaboda. År 1662 köptes de båda gårdarna Tiaboda och Yxkullsund av överste von Yxkull och blev säteri. Många släkter har ägt Yxkullsund: Bielke, Trolle, Sjöblad och Gyllengranat. Grosshandlare Winckler ägde Yxkullsund från 1873 till början av 1900-talet och drev fram gården till ett mönsterjordbruk. Reinhold Smith (svåger till skådespelerskan Ingrid Bergman) ägde gården på 1940- och 1950-talen.
    Photo: Anderbjörk, Jan Erik / Kulturparken Småland / Smålands museum

Berga. Yxkullsunds herrgård. 1956. Yxkullsund har medeltida anor och finns omnämnt redan 1379 som Tiaboda. År 1662 köptes de båda gårdarna Tiaboda och Yxkullsund av överste von Yxk...

Bildtext: R 7692.Mangårdsbyggnad.