• Kronanutställningen på Kalmar slott.
Akterspegeln på det engelska fartyget Sovereign of the seas eller Royal sovereign med skeppsbyggmästaren Peter Pett. Hon sjösattes 1638 och tjänstgjorde under tre engelsk-holländska krig innan hon förolyckades i en brand 1697. Namnet Royal Sovereign har dock levt vidare i den brittiska flottan och bars senast av ett slagskepp under första världskriget. Namnet Soveriegn of the seas bärs idag av Royal Caribbeans största kryssningsfartyg.
    Photo: Kalmar läns museum

Kronanutställningen på Kalmar slott. Akterspegeln på det engelska fartyget Sovereign of the seas eller Royal sovereign med skeppsbyggmästaren Peter Pett. Hon sjösattes 1638 och tj...