• Orig. text: Flygdirektör Harald Larsson, styresman och chef för Centrala Flygverkstaden Malmslätt 1936-1953. Larsson tillhörde pionjärerna inom svenskt flyg. Han hade börjat sin bana vid AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik i Landskrona som även hade en för den tiden omfattande tillverkning av flygmotorer. Larsson kom till Malmen och CVM:s föregångare Flygkompaniet redan 1917 då ha anställdes som motoringenjör.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
    Photo: Jakobsson, Göte / Bild Linköping (Upphovsrätt)

Orig. text: Flygdirektör Harald Larsson, styresman och chef för Centrala Flygverkstaden Malmslätt 1936-1953. Larsson tillhörde pionjärerna inom svenskt flyg. Han hade börjat sin ba...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

You have unsaved changes.

Are you sure you want to leave this page?

Share to