Porträtt av Albert Mauritz Isoz, kapten vid Väg- och vattenbyggnadskåren.

• FÖRSLAG:

Kan vara en soldat, eventuellt lägre underbefäl vid Kungl Fortifikationens truppförband Pontonjärbataljonen (benämning 1867-1892)/Svea ingenjörbataljon (efter 1892).

MOTIVERING:

1. Soldaten bär kollett, vilket var livplagg daglig dräkt vid fortifikationen samt lägermössan snarlik m/1865.

2. På mössan finns kompanimärke i form av en stjärna. Förbandets tre kompanier intill 1892 och fyra därefter, utom signalkompaniet (uppsatt från 1871), bar olikfärgade stjärnor på olikfärgade bottnar som kompanisymboler på mössan.

3. Bilden är tagen i Gävle, där Pontonjärbataljonen i närheten (Laxön i Älvkarleby) från 1880 hade en lägerplats med intilliggande sommarövningsplats för krigsbroslagning.

Normalt borde det ha funnits truppslagssymbol på kragen men det var inte ovanligt att en arbetsuniform saknade dessa. De underbefäl som genomfört vissa skolor hade normalt streck på vänster överarm. Soldanten saknar sådana, måhända utan sådan skola alternativt pga nyssnämnda. Vad som däremot är märkligt är att kolletten har bröstfickor, vilket normalt var förbehållet kolletter för officerare och underofficerare.

Soldaten bör inte höra till Hälsinge regemente (I 14) som sedan 1689 hade sin lägerplats i Mohed 12 km väster om Söderhamn och garnisonerades i Gävle först 1909. Mellan 1896 och 1909 fanns visserligen en rekryt- och korpralsskola för infanteriregementena I 8, I 13, I 14 och I 18 i Gävle men dessa bör knappast ha haft kollett som livplagg.

• Albert Isoz f. 1850-10-14. Säker id: https://dev.xn--portrttarkiv-kcb.se/details/mLh5P0pzYFAAAAAAAAArTQ
  • Hej Annelie, tack för din hjälp med att identifiera rätt person på bilden. Hälsningar Johanna, Armémuseum