• Ruben Johanssons hemmabygge. Kvarnen byggdes som en test av egen strömproduktion och hade flera olika utformningar med olika anntal vingar, byggdes när han var pensionär, på en tomt på Ventlinge Malm.
    Photo: Kalmar läns museum

Ruben Johanssons hemmabygge. Kvarnen byggdes som en test av egen strömproduktion och hade flera olika utformningar med olika anntal vingar, byggdes när han var pensionär, på en tom...

1 comment

• Hej. Fann denna bild av en slump. Detta är min nu bortgångne Far, Ruben Johanssons hemmabygge. Han uppfann och testade mång olika saker, trots sin ringa utbildning. Kvarnen bygdes som en test av egen strömproduktion och hadde flera olika utformningar med olika anntal vingar. Byggdes när han var pensionär. Ruben föddes 1921 i Abbantorp, Högsrum och levde till 2014. Född bondson och en lite brokig väg genom livet. Arbetade 10 år som kyrkvaktmästare i Ventlinge Kyrka innan pension.

Vet inte om något av detta är av intresse att bifoga fotot.

Mvh, Dottern Lena Rubensdotter