• Föremål: Kalkduk av gulgrön sidenatlas med broderi i guld och silver, läggsöm och plattsöm. Motiv:I mitten biskop i full ornat vars ansikte är applikation, ca2 x 3 cm. Omgiven av blombuketter och druvklasar i renässansstil. Bård runt alla fyra sidor med vinranka och blommor. Längs kanten en uddspets av guldtråd. Fodrad med naturfärgad shantung. Enligt uppgift polskt arbete från 1600-talet.
Mått:52cmx56cm
    Photo: Kalmar läns museum

Föremål: Kalkduk av gulgrön sidenatlas med broderi i guld och silver, läggsöm och plattsöm. Motiv:I mitten biskop i full ornat vars ansikte är applikation, ca2 x 3 cm. Omgiven av b...