• Boplats A. Anläggning 30. Stolphål? Profil från väster.en planerade nya sträckningen av E66 mellan Verkebäck och Västervik går mellan två större Gravfält från p / 500 -6 / 200. Likaså finns sydväst och väster om sträckan p4 / 900 -5 / 100, fyra stensättningar och ett skärvstensröse. Under september 1991 genomförde antikvarie Mikael Nilsson en arkeologisk utredning och utifrån de då framkomna resultaten befanns en arkeologisk undersökning motiverad. Kalmar läns museums förundersökning genomfördes under nio arbetsdagar under tiden 91-11-12 - 91-11-21 av antikvarie Per Sarnäs och amanuens Leif Rubenson.
    Photo: Kalmar läns museum

Boplats A. Anläggning 30. Stolphål? Profil från väster.en planerade nya sträckningen av E66 mellan Verkebäck och Västervik går mellan två större Gravfält från p / 500 -6 / 200. Lik...