• Kväll vid lägerelden. Två familjer är samlade kring eldets sken för att höra på sång av en flicka. I bakgrunden syns en vagn och tältdukar är uppspända för att skydda mot vind och obehöriga.

Fotografiet är taget 1953 i Skövde under ett reportage då två medarbetare från tidningen SE tillbringade tre veckor i lägret. Den allt annat är enkla uppgiften för reportrarna var att ge ett "objektivt berättande reportage som kanske kan ge den stora majoritet som vägrar att betrakta zigenarna som människor någonting att tänka på".
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Kväll vid lägerelden. Två familjer är samlade kring eldets sken för att höra på sång av en flicka. I bakgrunden syns en vagn och tältdukar är uppspända för att skydda mot vind och ...

• Jag mins familjen Demetri när de bodde i sitt läger nära Fjället.