• Vy över den översvämmade Kungsgatan i Uddevalla. Vägen är delvis uppgrävd och avspärrad. I mitten av bilden syns några personer, fyra män i rockar som står stilla och tittar mot fotografen. En man med skinnjacka och en kvinna i hatt och kappa går österut längs gatan(från kameran). På fasaderna sitter skyltar med texterna "Kondis", "Nyholms Konditori", "GB glass", "Brandstodsbolaget LF", "Barneviks tryckeri" och tre reklamaffischer med texten "Det stod imorse...!" och en bild föreställande flera personer som läser i en uppslagen tidning. Längs vägen finns vägskyltar varav det framgår att Kungsgatan är en del av både väg 44 och 72. Längre bort längs gatan pågår pålning inför bygget av Handelsbankens hus och ovanför hustaken syns klocktornet.
    Photo: Granath, Sten / Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Vy över den översvämmade Kungsgatan i Uddevalla. Vägen är delvis uppgrävd och avspärrad. I mitten av bilden syns några personer, fyra män i rockar som står stilla och tittar mot fo...