Brospänning över Huvudnäsfallet i Göta älv på linjen mellan Vänersborg och Vargön.
Text på framsida: "Brospänning öfver Hufvudnäsfallet i Göta älf, för Vestgöta- Bohus-banan. Efter en fotografi af C. E. Kjellin, ritad på trä af Edv. Bergh.".
Text på baksida: "I ...
Text på framsida: "Brospänning öfver Hufvudnäsfallet i Göta älf, för Vestgöta- Bohus-banan. Efter en fotografi af C. E. Kjellin, ritad på trä af Edv. Bergh.".
Text på baksida: "Ill Tidning 3/3 -1866".
Text på kopia: "U. W. H. J.", "Stålbron över Göta älv mellan Vänersborg och Rånnum, nuv. Vargön bygges den 8 febr. 1866. Teckning av E. Bergh efter foto av kjellin Vänersborg. Efter ritn. av Major Claes Adelsköld tillverkades bron av Surahammars puddelstål hos Bergsunds verkst. Stockholm Först drogs regeln över(43 m.). Under denna anbringades stag och strävor med bultar. Det blev en hängbro. Vikt 50 ton. Bron var den första bro av stål, därav namnet Stålbron, och väckte uppseende bland ingeniörer och brobyggare långt utanför Sveriges gränser. Då Vargöns kraftstation byggdes 1930 ersattes stålbron av tvenne broar över två vattenleder.".
Text på omslag: "Göta älv. Bro över Huvudnäsfallet U. W. H. J. (Konstruerad och byggd af CI. Adelsköld) (Teckn. ur Illustr. Tid. 1866)".