• På bilden syns ”Stor-Johan”, förtennare och kopparslagare. Enligt Per Asplunds artikel i Hälsingerunor (1954) var Johan av resandesläkt och ska ha rest i hela Skandinavien och Finland.  Då han blev äldre arbetade han främst i Dalarna och Hälsingland. Då återkom han till vissa gårdar för härbärge och gjorde därifrån utflykter för att samla in kärl i bygden som skulle repareras. På sommaren lastade han redskapen på en vagn, om vintern på en kälke. Johan var känd för att göra ett bra arbete och berättade gärna om platser han besökt. Arbete med metallhantverk som förtenning och kopparslageri har historiskt varit vanligt bland resande i Sverige och Norge.
    Photo: Persson, Per / Romska Kulturcentret i Malmö

På bilden syns ”Stor-Johan”, förtennare och kopparslagare. Enligt Per Asplunds artikel i Hälsingerunor (1954) var Johan av resandesläkt och ska ha rest i hela Skandinavien och Finl...