Encylindrig, vattenkyld 3 1/2 hk bensinmotor av fabrikatet De Dion-Bouton tillverkad 1901, monterad i DIXIE.
Båtmotorn deponerad från Tekniska museet (TM inv.nr TEKS0028561).
Den lilla Dixie hör till en av Sveriges äldsta bevarade fritidsmotorbåtar. Hon är byggd på Neglingevarvet i Salts ...
Båtmotorn deponerad från Tekniska museet (TM inv.nr TEKS0028561).
Den lilla Dixie hör till en av Sveriges äldsta bevarade fritidsmotorbåtar. Hon är byggd på Neglingevarvet i Saltsjöbaden i mitten av 1890-talet efter amerikanska ritningar. Obekräftade uppgifter säger att hon var utställd på Stockholmsutställningen 1897.
År 1907 köptes hon av gruvingenjören E O E Tydén som använde henne som inspektionsbåt mellan olika gruvor på Ornö och Runmarö i Stockholms skärgård. Då hade hon en amerikansk inombordsmotor på cirka 7 hkr som gav henne en fart av hela 8 knop. Enligt Tydén skall hon tidigare ha haft en fransk de Dion-Bouton-motor (den motor som sitter i idag är en de Dion-Bouton-motor som deponerats av Tekniska museet).
Enligt familjen Tydén var hon mycket sjösäker och tålde även större vågor. Fyra personer kunde tryggt färdas fram med Dixie. Senare monterades en ny motor av märket Mattis och man kunde komma upp i den hisnande farten av cirka 12 knop. Ett försök med en ännu större bilmotor var dock inte lika lyckat. Under en tid användes Dixie för utprovning av ljuddämpare till båtar!
I tidningen Svensk Motor-Tidning för år 1907 finns en bild där Dixie ligger förtöjd vid Djurgårdsbron, mitt emot nuvarande KMK:s brygga.
När Sjöhistoriska museet övertog båten 1967 var hon mycket sliten och genomgick då en omfattande renovering till dagens skick.
I "Ny tidning för idrott", julnumret 1906 är Dixie nämnd i en artikel från Sjöexpress på Lidingö. Hon är också med på bild i artikeln.