History
-
Tyska företag tillverkade under mellankrigstiden några av världens allra bästa segelflygplan. Segrarmakterna hade vid första världskrigets slut infört hårda regler för Tyskland som bland annat inte tilläts ha ett eget flygvapen. Det medförde att Tysklands möjligheter att utveckla flygteknik blev mycket begränsade. Men segelflygplan var undantagna från restriktionerna.
DFS Kranich konstruerades av Hans Jacobs vid DFS, Deutsche Forshungsanstalt für Segelflugzeug och premiärflygningen ägde rum 1935. Men flygavdelningen hos Karl Schwey AG tog hand om serietillverkningen. Kranich är ett midvingat tvåsitsigt segelflygplan där besättningen sitter i tandem under en huv av plexiglas.
I början av 1940-talet behövde flygvapnet ett tvåsitsigt segelflygplan med dubbelkommando för den grundläggande flygutbildningen. År 1942 lämnade Flygförvaltningen in en order på 30 flygplan till AB Flygplan i Norrköping som hade licens för tillverkningen av DFS Kranich. Företaget importerade originaldelar från Tyskland och redan våren 1943 var de första exemplaren färdiga. I flygvapnet fick de typbeteckningen SE 103 och var ett mycket omtyckt flygplan. Det var i tjänst i flygvapnet fram till 1953. Många av flygplanen fick kort därefter flygförbud eftersom limfogarna ansågs osäkra.
Den SE 103 som finns hos Flygvapenmuseum blev levererad till flygvapnet i januari 1944. Fram till 1962 var flygplanet baserat på Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Ljungbyheds flygklubb övertog flygplanet 1952 och det fick den civila registreringen SE-SWN. I februari 1954 förbjöd luftfartsmyndigheterna fortsatt flygning med flygplanet på grund av opålitliga limfogar. Det avregistrerades och överfördes till de flyghistoriska samlingarna på Malmen, det som nu är Flygvapenmuseum.
Kuriosa:
Vid flygutbildning i dubbelkommando satt eleven fram och läraren i sitsen bakom. Men om flygplanet flögs av bara en pilot så satt denne fram. Skälet var att flygplanet då fick betydligt bättre flygegenskaper.
Produktion: 1942
- TillverkareAB Flygplan
Användning: 1943 - 1962
Civil användning se historik.Förvärv: 1964
References
-
- BilagaSe brev från Flygförvaltningen
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- Identifier FVM.100048
- Part of collection Flygvapenmuseums föremål
- Owner of collection Flygvapenmuseum
- Institution Flygvapenmuseum
- Date published October 11, 2024
- Date updated October 25, 2024
- DIMU-CODE 0210214691813
- UUID f039b971-4789-4679-81ff-7a0053cd12e8
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».