Medalj av metall. Framsidan: ett krönt stadsvapen, Sundsvallsutställningen 1928. Baksidan: Inom en krans: Rudolf Granberg Sundsvall och svårlästa stämplar: ?, 5809, kattfot, 33 ell...
Medalj av metall. Framsidan: ett krönt stadsvapen, Sundsvallsutställningen 1928. Baksidan: Inom en krans: Rudolf Granberg Sundsvall och svårlästa stämplar: ?, 5809, kattfot, 33 eller BB. Gåva av Owe Walter.
Anm: Under högsommaren 1928, den 21 juni till den 29 juli anordnades en sommarutställning i Sundsvall. Ungefär 850 utställare från de mest varierade verksamheter lockade till sig mängder med besökare.
Året innan, 1927, hade Ostkustbanans räls anlagts och tågen till Sundsvall hade börjat gå längs kusten. Det underlättade kommunikationerna betänkligt, och var en orsak till att utställningen förlades hit. Olof Ahlström, Sundsvalls Tidnings fd chefredaktör var initiativtagare och generalsekreterare för mässan.
Alltihop invigdes den 21 juni av kronprinsen Gustaf Adolf och hans hustru Louise Mountbatten. Redan den första dagen löste 8000 personer in sig på området och det var festyra i staden.
Utställningen låg inne på de olika skolgårdarna längs Skolhusallén och fortsatte en bit upp mot Södermalm där ett nöjesfält slagit upp sina karuseller.
En hel del nya byggnader fick uppföras, bland annat en stor maskinhall och en 112 meter lång automobilhall på läroverksplan. En viadukt över järnvägen och en restaurant på folkskoleplanen samt en byggnad för hästutställningen byggdes också upp enbart för utställningen. Att det fanns stora hallar både för bilar och hästar visar på den brytningstid som tjugotalet innebar när det gäller den allt mer utbredda motoriseringen.
På nöjesfältet fanns attraktioner som en dansbana och ett dåtidens lustiga hus med rörliga golv, rullande trottoarer och skrattspeglar. Ett spektakulärt högt torn i sex våningar med rutschkanor i spiral reste sig också högt över åskådarna på marken.
Utställningen som pågick i en månad var den största i sitt slag som då hållits i Norrland och lockade utställare inom näringar som exempelvis industri, hantverk, livsmedel, jordbruk, konst och turism. Föreningar som Skidfrämjandet var också på plats, mitt i sommarvärmen, för att marknadsföra Storlien som skidort.
I samband med utställningen anordnades även två motortävlingar, en mer professionell tävling mellan Stockholm och Sundsvall och en "turisttävling" mellan Falun och Sundsvall. Fler tävlingar, i form av spinntävlingar och annat hantverk var också populärt och utställningar av både frön och konst var viktiga delar.
Källa: Sundsvalls Tidning 8 september 2013
About the object
about
Medalj av metall. Framsidan: ett krönt stadsvapen, Sundsvallsutställningen 1928. Baksidan: Inom en krans: Rudolf Granberg Sundsvall och svårlästa stämplar: ?, 5809, kattfot, 33 eller BB. Gåva av Owe Walter.
Anm: Under högsommaren 1928, den 21 juni till den 29 juli anordnades en sommarutställning i Sundsvall. Ungefär 850 utställ...
Medalj av metall. Framsidan: ett krönt stadsvapen, Sundsvallsutställningen 1928. Baksidan: Inom en krans: Rudolf Granberg Sundsvall och svårlästa stämplar: ?, 5809, kattfot, 33 eller BB. Gåva av Owe Walter.
Anm: Under högsommaren 1928, den 21 juni till den 29 juli anordnades en sommarutställning i Sundsvall. Ungefär 850 utställare från de mest varierade verksamheter lockade till sig mängder med besökare.
Året innan, 1927, hade Ostkustbanans räls anlagts och tågen till Sundsvall hade börjat gå längs kusten. Det underlättade kommunikationerna betänkligt, och var en orsak till att utställningen förlades hit. Olof Ahlström, Sundsvalls Tidnings fd chefredaktör var initiativtagare och generalsekreterare för mässan.
Alltihop invigdes den 21 juni av kronprinsen Gustaf Adolf och hans hustru Louise Mountbatten. Redan den första dagen löste 8000 personer in sig på området och det var festyra i staden.
Utställningen låg inne på de olika skolgårdarna längs Skolhusallén och fortsatte en bit upp mot Södermalm där ett nöjesfält slagit upp sina karuseller.
En hel del nya byggnader fick uppföras, bland annat en stor maskinhall och en 112 meter lång automobilhall på läroverksplan. En viadukt över järnvägen och en restaurant på folkskoleplanen samt en byggnad för hästutställningen byggdes också upp enbart för utställningen. Att det fanns stora hallar både för bilar och hästar visar på den brytningstid som tjugotalet innebar när det gäller den allt mer utbredda motoriseringen.
På nöjesfältet fanns attraktioner som en dansbana och ett dåtidens lustiga hus med rörliga golv, rullande trottoarer och skrattspeglar. Ett spektakulärt högt torn i sex våningar med rutschkanor i spiral reste sig också högt över åskådarna på marken.
Utställningen som pågick i en månad var den största i sitt slag som då hållits i Norrland och lockade utställare inom näringar som exempelvis industri, hantverk, livsmedel, jordbruk, konst och turism. Föreningar som Skidfrämjandet var också på plats, mitt i sommarvärmen, för att marknadsföra Storlien som skidort.
I samband med utställningen anordnades även två motortävlingar, en mer professionell tävling mellan Stockholm och Sundsvall och en "turisttävling" mellan Falun och Sundsvall. Fler tävlingar, i form av spinntävlingar och annat hantverk var också populärt och utställningar av både frön och konst var viktiga delar.
Källa: Sundsvalls Tidning 8 september 2013
Länk via Sundsvallsminnen till Katalog från Sundsvallsutställningen 1928.
Enligt denna katalog stod "Konservator Rud. Granberg, Sundsvall. Uppstoppade djur och fåglar" placerad i Östra trappan på Folkskolan, nr 44..
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».