Flaskskepp, liggande på träställning med stödrep. Metallskylt på träställningen: S/S Strömkarlen. Tillverkare Per Hugo Hedebrand. Flaskan är förseglad med makramé runt flaskhalsen ...
Flaskskepp, liggande på träställning med stödrep. Metallskylt på träställningen: S/S Strömkarlen. Tillverkare Per Hugo Hedebrand. Flaskan är förseglad med makramé runt flaskhalsen och med mässingsplaketter på båda sidor. På en av plaketterna är inristat: P H, ett ankare, No 37, 1985. Den andra plaketten: Till Ing-Marie på 50-årsdagen 6/7 1985. Gåva av Ing-Marie Hedebrand, Sundsvall. (Per Hugo Hedebrand var hennes man, Oves, bror.)
Anm: S/S Strömkarlen: Byggd 1879 på William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Varvsnummer: 148.
Registernr: 456. Fartygstyp: Ångfartyg. Material: järn. IMO nummer. Signal: JBNG, senare SGPE
Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
Längd öa 32,34 meter 32,74 meter
Största bredd 6,53 meter 6,62 meter
Djupgående 1,50 meter 1,20 meter
Brt/Nrt 187/130 166/92
Historik:
1878-10. Beställd av det nybildade Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB. Kontrakterad byggkostnad 80.000 kr.
1879-05. Sjösatt.
1879-06. Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Strömkarlen till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand. Fartyget har två propellrar för att lättare kunna navigera i Ångermanälven. Trafik på Ångermanälven, traden Hernösand - Sollefteå.
1879-06-11. Jungfrufärd på Ångermanälven.
1882-04-28. Ommätt. Nya mått 33,57 x 6,39 meter. Nytt tonnage 187/130.
1893 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
1900-05-09 Ommätt. Nya mått 32,74 x 6,62 meter. Nytt tonnage 166/92.
190? Nya ångmaskiner och ångpanna från Hernösands mekaniska verkstad installeras.
1915 Renoverad.
1923 Renoverad.
1934. Skorstenen görs fällbar för att fartyget ska kunna passera den nybyggda bron vid Hammar.
1939. Upplagd vid Kronholmskajen i Härnösand efter säsongen.
1941-06-27 Rekvirerad av Norrlandskustens Marindistrikt (MDN). Logementsfartyg för Kustartilleriet.
1941-10-22 Återlämnad.
1942-06-15. Såld till AB Glückmanns Metallaffär, Göteborg för 10.000 SEK. Upplagd vid Lindholmens varv i Göteborg.
1946. Nedskuren till pråm vid Bohus varv. Maskin och panna urtagna. Tjänstgör som pråm i Uddevalla och Göteborg. Används bland annat för transport av skrot mellan Rivöfjorden och Marieholm.
1952. Skrotad.
Källor: Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN, Skärgårdsbåten 3/1982, S16-23, I Älvbåtarnas kölvatten, 1995
Sveriges Skeppslista 1905-06, S218, Sveriges Skeppslista 1908, S102, Sveriges Skeppslista 1910, S102, Sveriges Skeppslista 1911, S100, Sveriges Skeppslista 1913, S106, Sveriges Skeppslista 1921, S110, Sveriges Skeppslista 1929, S146, Sveriges Skeppslista 1941, S140, Sveriges Skeppslista 1945, S138
About the object
about
Flaskskepp, liggande på träställning med stödrep. Metallskylt på träställningen: S/S Strömkarlen. Tillverkare Per Hugo Hedebrand. Flaskan är förseglad med makramé runt flaskhalsen och med mässingsplaketter på båda sidor. På en av plaketterna är inristat: P H, ett ankare, No 37, 1985. Den andra plaketten: Till Ing-Marie på 50-års...
Flaskskepp, liggande på träställning med stödrep. Metallskylt på träställningen: S/S Strömkarlen. Tillverkare Per Hugo Hedebrand. Flaskan är förseglad med makramé runt flaskhalsen och med mässingsplaketter på båda sidor. På en av plaketterna är inristat: P H, ett ankare, No 37, 1985. Den andra plaketten: Till Ing-Marie på 50-årsdagen 6/7 1985. Gåva av Ing-Marie Hedebrand, Sundsvall. (Per Hugo Hedebrand var hennes man, Oves, bror.)
Anm: S/S Strömkarlen: Byggd 1879 på William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Varvsnummer: 148.
Registernr: 456. Fartygstyp: Ångfartyg. Material: järn. IMO nummer. Signal: JBNG, senare SGPE
Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
Längd öa 32,34 meter 32,74 meter
Största bredd 6,53 meter 6,62 meter
Djupgående 1,50 meter 1,20 meter
Brt/Nrt 187/130 166/92
Historik:
1878-10. Beställd av det nybildade Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB. Kontrakterad byggkostnad 80.000 kr.
1879-05. Sjösatt.
1879-06. Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Strömkarlen till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand. Fartyget har två propellrar för att lättare kunna navigera i Ångermanälven. Trafik på Ångermanälven, traden Hernösand - Sollefteå.
1879-06-11. Jungfrufärd på Ångermanälven.
1882-04-28. Ommätt. Nya mått 33,57 x 6,39 meter. Nytt tonnage 187/130.
1893 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
1900-05-09 Ommätt. Nya mått 32,74 x 6,62 meter. Nytt tonnage 166/92.
190? Nya ångmaskiner och ångpanna från Hernösands mekaniska verkstad installeras.
1915 Renoverad.
1923 Renoverad.
1934. Skorstenen görs fällbar för att fartyget ska kunna passera den nybyggda bron vid Hammar.
1939. Upplagd vid Kronholmskajen i Härnösand efter säsongen.
1941-06-27 Rekvirerad av Norrlandskustens Marindistrikt (MDN). Logementsfartyg för Kustartilleriet.
1941-10-22 Återlämnad.
1942-06-15. Såld till AB Glückmanns Metallaffär, Göteborg för 10.000 SEK. Upplagd vid Lindholmens varv i Göteborg.
1946. Nedskuren till pråm vid Bohus varv. Maskin och panna urtagna. Tjänstgör som pråm i Uddevalla och Göteborg. Används bland annat för transport av skrot mellan Rivöfjorden och Marieholm.
1952. Skrotad.
Källor: Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-21 PN, Skärgårdsbåten 3/1982, S16-23, I Älvbåtarnas kölvatten, 1995
Sveriges Skeppslista 1905-06, S218, Sveriges Skeppslista 1908, S102, Sveriges Skeppslista 1910, S102, Sveriges Skeppslista 1911, S100, Sveriges Skeppslista 1913, S106, Sveriges Skeppslista 1921, S110, Sveriges Skeppslista 1929, S146, Sveriges Skeppslista 1941, S140, Sveriges Skeppslista 1945, S138
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».