History
-
Rockslagsmärket Rosa bandet skänktes till givaren (född 1941) 2003 av givarens dotter (född 1965). Givaren tyckte om det och fäste det på en kappa och har använt det sedan dess. Dottern har sedan fortsatt att köpa nya band och gett till givaren när nya modeller har kommit och givaren tror hon har minst 10 st band nu. Hon har själv också köpt varianten i metall och strass som sålts genom Guldfynd för att använda själv och ge bort. Hon har också själv flera gånger köpt rosa band och gett bort till vänner och bekanta.
Givaren använder sina band på olika ytterkläder, så hon flyttar dem sällan utan de får sitta kvar på de plagg de än gång fästs på. Hon fick nyligen också en cyklamen i rosa med ”rosa-band”-detaljer, som såldes till förmån för Rosa bandet-insamlingen. Givaren känner flera personer som har drabbats av bröstcancer och även en väninna som har gått bort i sjukdomen. Givaren tycker det känns bra när man bär rosa banden och hon säger att ”man ska bidra med det man kan, när man själv har förmånen att vara frisk.”
/Leif Wallin 2014-05-14
Rosa bandet är en kampanj som drivs av Cancerfonden och BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation) och pengarna som insamlingen ger går till forskning om bröstcancer samt till arbeten med att öka medvetenheten och kunskapen om bröstcancer. Rosa bandet används i många länder vid insamling av pengar till bröstcancerforskning och har sitt ursprung i denna variant i USA på 1990-talet. Rosa bandet-kampanjen genomförs i oktober varje år, och oktber är också en internationell månad för rosa bandet kampanjer i många länder.
Rosa bandet-kampanjen i Sverige samlar varje år in stora summor (63 500 000 kr 2013) och många kända personer har också engagerat sig i insamlandet. Rosa bandet köps och bärs av många personer och idag är det inte bara band som säljs, utan flera andra produkter kopplade till kampanjen. De första åren var bandet enbart rosa, men sedan 2006 låter cancerfonden en designer/känd person designa ett nytt band årligen, dock alltid med rosa grund. BROs eget band är fortfarande enfärgat rosa.
/Leif Wallin 2014-05-14
"I Sverige introducerades Rosa Bandet 1994 av Estée Lauder-företagen. BRO driver sedan dess en kampanj för Rosa Bandet i Sverige med stöd av Estée Lauder. 2001 fick kampanjen en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo började utgivningen av en speciell bilaga om bröstcancer i sin tidning Amelia. 2003 växte kampanjen ytterligare då Cancerfonden började engagera sig och aktiviteterna kring Rosa Bandet har sedan dess vuxit stort."
Från BROs (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation) hemsida hämtat 2014-05-14
http://www.bro.org.se/subpageA.asp?nodeid=120073
Designer för rosa banden efter att de började göras i nya varianter varje år.
2006 Carin Rodebjer
2007 Lars Wallin
2008 Ingegerd Råman
2009 Gert Wingårdh
2010 Liselotte Watkins
2011 Per Holknekt och Lena Philipsson (en minikollektion med 6 olika band)
2012 Klädmärket Dagmar med systrarna Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind
2013 Elsa och Helene Billgren
2014 Camilla Thulin
/Leif Wallin 2014-09-10
Produktion: 2003
- BeställareCancerfonden
- BeställareBröstcancerföreningarnas Riksorganisation
Användning: 2003 - 2014 (Givarens uppgift (Bodde i Sollentuna fram till 2014))
- BrukningsortSverige Uppland Sollentuna hd Sollentuna
Accession: September 10, 2014 (Förvärvslista)
- Givare, ortSverige Södermanland Stockholm Huddinge Svartlösa hd Huddinge Huddinge
Classification
References
-
- BilagorReferat av intevju med givaren
License information
Metadata
- Identifier NM.0332069
- Part of collection Nordiska museets föremål
- Owner of collection Nordiska museet
- Institution Nordiska museet
- Date published January 17, 2015
- Date updated May 8, 2024
- DIMU-CODE 021025728144
- UUID a43ed599-ea48-4f11-a1e7-5fd384c6bcce
- Tags