HistoryTORD
Ångfartyget TORD byggdes hos V. Harkess & Sons, Ltd. I Middlebrough år 1907. Fartyget, som mätte 1296 brutto- samt 950 nettoton, var av stål och tillhörde rederiaktiebolaget Rex i Stockholm. TORD inregistrerades i Kommerskollegii fartygsregister under nr. 4779 och tilldelades signalbokstäverna JQPV. År 1908 fördes s/s TORD av kapten V. Malm. År 1915 var K. H. Ruthberg befälhavare å TORD, som detta år mätte 1307 brutto- 6 925 nettoton. I Sveriges Skeppslista 1917 har TORD blivit FAGERN, men tillhör sitt gamla rederi samt föres fortfarande av kapten Ruthberg. 1919 är sjökaptenen P.H. Peterson befälhavare å FAGERN. Enligt 1921 års skeppslista tillhör s/s FAGERN det AFRIKANSKA Ångfartygs Aktiebolaget i Göteborg och vars huvudredare är G. E. Sandström. Två år därefter har ett namnbyte åter skett. Vi finna nämligen samma fartyg i 1923 års skeppslista med namnet MONIKA och nu är rederiet TEMPUS i Göteborg ägare av fartyget. Vidare har behälhavarsombyte skett i det att kapten B. J. Rifve efterträtt kapten Peterson. 1925 är MONIKA åter hemmahörande i Stockholm, ty rederiet Tempus har bytt hemort. Fartyget föres nu av kapten E. Näsholm. Vidare har tonnaget ändrats till 1638 brutto- & 1222 nettoton. I 1931 års skeppslista är dräktigheten åter ändrad och MONIKA mäter då 1316 brutto- & 943 nettoton. Sveriges Skeppslista 1933 har många nyheter beträffande gamla TORD-FAGERN-MONIKA. Vi hittar nämligen fartyget i registret under sitt forna nummer 4779, men signalbokstäverna har blivit SFLW och namnet är nu MÅSEN. Dessutom äges fartyget 1933 av Rederiaktiebolaget Sjöstjärnan i Stockholm och föres av sjökapten I. Larsson. Enligt Sveriges Skeppslista 1935 är kapten R. H. Bothén befälhavare å MÅSEN och enligt 1941 års skeppslista har sjökapten E. Åkerberg övertagit befälet å fartyget.
Ur Ångfartyget TORD – FAGERN – MONIKAS - MASEN historia:
s/s TORD minsprängdes i Engelska kanalen under första världskriget 1914-1918. Olyckan skedde den 19 september 1915. I Svensk Sjöfartstidning n:r 39 tisdagen den 28 september 1915 står följande att läsa om Tord:
”Ångaren Tord hemmahörande i Stockholm, kapten V. Malm, tillhörande rederiaktiebolaget Rex, har på resa från Hudiksvall till Le Havre med trälast i söndags stött på en mina i Folkestone i Engelska kanalen. Ångaren flöt emellertid på lasten och lyckades taga sig in till land i närheten av Dungeness, där den står på grund. Lasten och fartyget äro krigsförsäkrade.”
I Svensk Sjöfartstidning 1932 läser man i N:r 50, den 14 december, på sid. 794:
”Monika” – ”Masen”.
Ångaren ”Monika” (ex Fagern) av Stockholm, om 1316 bryttoton, byggd av stål i Middlebrough år 1907 har av A.-B. tempus sålts till A. –B. Lindegren & Ras i Stockholm och omdöpts till ”Maen”.
I det följande numret av Svensk Sjöfartstidning, nämligen n:r 51 daterad den 21 december 1932 står på sid. 810 följande meddelande:
”Masen”.
Den i föregående nr omtalade av A.-B. Lindegren % Rae i Stockholm inköpta ångaren ”Masen” skall tillhöra det av J. Lindegren, Gösta Åhlén m.fl. i början av förra året bildade Reder A.-B. Sjöstjärnan i Stockholm.
Byggd för Rederi AB Rex (W Beijer)
1915: Minsprängdes utanför Folkestone och besättningen gick i båtarna. Trots ett större hål i skrovet höll sig fartyget flytande på trälsaten och drev iland vid Ray Bay. Efter att ha lossat lasten och provisorisklt tätats gick fartyget till Blyth för reparation.
1917: Rederit säljs till Rederi AB Transatlantic, Göteborg. S/S FAGERN
1920: Såld till Afrikanska Ångfartygs AB (G E Sandström), Göteborg
1921: Såld till AB Tempus, Göteborg, S/S MONIKA
1932: Såld till Rederi AB Sjöstjernan (G Lindegren), S/S MASEN
1950: Såld till Rederi AB Beku (K Bergqvist) Göteborg, S/S MALEVIK
1958: Såld till Nikos George Kathrepis, Grekland. S/S GEORGE KATHREPTIS
1959: Upphuggen i Perama