History
-
Loket har namn efter dåvarande chefen för Motala Verkstad Otto Edvard Carlsund, och var lok nr 1, det första lok som byggdes där. Loket Carlsund levererades 1862 till gruvbolaget Vieille Motagne och dess järnväg Åmmeberg-Zinkgruvan i Närke. Loket användes på Åmmebergs Järnväg i Närke t.o.m. 1929 då loket deltog i Stockholmsutställningen och skänktes därefter till Järnvägsmuseet.
Åmmebergs Järnväg hade aldrig förbindelse med Sveriges övriga järnvägsnät varför banan fram till sin nedläggning 1975 hade en egen standard för buffertarnas placering, mycket tätare än vad som är vanligt. Denna standard var vid lokets byggnad använd i Belgien, där bolaget hade sin hemvist. Ett annat originellt drag är att bromsblocket trycks mot rälen i stället för mot hjulen.
Produktion: 1862
- TillverkareMotala Verkstad
- TillverkningsortSverige Östergötland Östergötland Motala Motala
Användning: 1862 - 1929
- BrukareÅmmebergs Järnväg, ÅJ
Classification
References
-
- LitteraturreferenserSundström, E (2018). Buffertarna på loket CARLSUND. Sidospår 1/18, Tidning från Järnvägsmusei Vänner - stödföreningen till Sveriges Järnvägsmuseum, s 15.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00013-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedMarch 26, 2024
- DIMU-CODE021027846607
- UUIDa90a1ccb-bc94-4dd4-a013-d7da77ee083c
- Tags