History
-
Kilar användes bl.a. för att överhöja rälen inför spårsvetsning.
Thermitsvetsning utfördes i Tyskland redan vid sekelskiftet men infördes först 1952 vid SJ efter framgångsrika försök på sträckan Nässjö-Solberga.
Thermitsvetsning går till på följande vis: Med gas värms ändarna på rälerna upp till 900-1000 grader Celsius. I en gryta (degel) ovanför skarven läggs en blandning av aluminiumpulver, järnoxid och en del legeringar. Blandningen tänds med en särskild thermittändare, som fungerar ungefär som en tomtebloss. Tändaren är ca 1200 grader. Blandningen i grytan antänds och på mindre än en halv minut har temperaturen stigit till 2000-3000 grader Celsius. Stålet samlas på botten och överst hamnar ett lager slagg. Nu får smältan rinna ner i en form runt själva skarven. Det uppstår då en gjutning där de båda rälsändarna och själva skarven blir ett. Hållfastheten blir mycket hög. När skarven stelnat något, tas formen av. Överflödigt materiel mejslas bort medan det ännu är varmt och mjukt. Skarven slipas sedan för att bli absolut jämn. Genom att göra helsvetsade spår blir man av med skenskarvarna vilka gav upphov till slitage och därmed blir man av med mycket spårunderhåll.
Produktion: 2000 (Före 2000)
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm20315
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021027852688
- UUID6a5e9815-58be-4e47-8f48-b34713d67f2a
- Tags