History
-
Representationsvagn, tidigare personvagn för generaldirektören
SJ Ao3 nr 3945 (1947-1956)
SJ So3 nr 3945 (1956-1970)
SJ S3(K) nr 3945 (1970-1984)
SJ S1 “Troilius vagn” nr 3945 (1984-1995)
Tillverkade: 1
Bevarade: 1
År 1947 levererades en enda vagn till SJ. Vagnen var avsedd att användas av SJ:s generaldirektör Gustaf Dahlbeck som vid denna tid bara har två år kvar till pensionen. Det blev hand efterträdare, Erik Upmark, som fick mest glädje av vagnen under sina 20 år i ämbetet, 1949-1969.
Vagnen var av vanlig 1940-talstyp i helsvetsad konstruktion, men med en viktig skillnad: i stället för 23,5 m längd byggdes den 60 cm meter längre, till 24,1 m. Detta blev standardlängd från mitten av 50-talet. Inredningen i vagnen bestod av en bäddbar tjänstekupé med pentry, fyra vanliga sovkupéer samt två större sovkupéer, dusch och toalett, en mindre representationssalong, barkök, kylskåp, centralhögtalare och bandspelaranläggning samt maskinrum för filmvisning.
Sammanlagt kunde tio personer bo i vagnen tillsammans med vagnskötaren. Vagnen hette vid leverans Ao3 3945, men fick 1956 ny littera So3, och 1970 S3 K. Vagnen var då försedd med dansk ångvärme och färjeöglor. År 1970 fick den även gummivulstbälgar och 1984 fick den ny litt S 1. I samband med detta fick den också namnet "Troilius vagn" som från 1863 var den andra chefen för Statens Järnvägar efter järnvägsbyggaren Nils Ericson men den förste med titeln generaldirektör. Vagnen användes sedan som uthyrningsvagn tillsammans med övriga SJ:s konferensvagnar och i mitten av 1990-talet ställdes den av och överlämnades till Sveriges Järnvägsmuseum. Där används den i trafik vid speciella resor och tillfällen, t.ex. vid hämtningen av det från Danmark återbördade F-loket nr 1202, för bl.a. undertecknande av köpekontraktet. 2015 användes vagnen i samband med Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malms sista direktionsmöte innan pensioneringen. Han var då chef för järnvägsmuseets dåvarande huvudman Trafikverket.
Vagnen är intressant som representationsvagn för SJ och dessutom med stora delar av originalinredningen i behåll.
Produktion: 1947 (Reuterdahl, H (2004). Representationsvagn, SJ, f.d. Ao3, nr 3945. Sjöö, R (red.) Bevarandeplan för järnvägsfordon. Gävle: Sveriges Järnvägsmuseum, s 159.)
- TillverkareKalmar Verkstad
Ägande: 1947 - 1995
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Användning: 1947 - 1948
- BrukareDahlbeck, Gustaf Otto Vilhelm
Användning: 1949 - 1969
- BrukareUpmark, Erik Gustaf Johan
Relation
Classification
References
-
- ArkivreferenserDnr 96-105 Överlåtelse från AB Trafikrestauranger
- LitteraturreferenserSjöö, Robert. Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar. Järnvägsmuseet Gävle: Statens maritima museer, 2018. S 220-221.
- LitteraturreferenserReuterdahl, H (2004). Representationsvagn, SJ, f.d. Ao3, nr 3945. Sjöö, R (red.) Bevarandeplan för järnvägsfordon. Gävle: Sveriges Järnvägsmuseum, s 159.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm23522
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 27, 2019
- Date updatedMarch 27, 2024
- DIMU-CODE021028367203
- UUID69335ff5-44a0-42d6-ac75-3563ecb60da8
- Tags