History
-
Detta föremål ingår i ett förvärv bestående av en slöjdpåse och hela dess innehåll. Förutom påsen består förvärvet av en pärm med terminsplaneringar för 3:e till 6:e klass samt arbetsprover och mönster till allt från broderier till ormar. Även mönstret till en morgonrock i vit frotté och två påbörjade men inte avslutade projekt i makramé ingår i förvärvet. Makramé var mycket modernt på 1970-talet och även färgerna är tidstypiska. Att inte allt blir klart i skolslöjden utan blir liggande är vanligt och innehållet i denna påse är ett bra exempel på detta. Morgonrocken blev klar och användes sedan.
Inkommen i samband med ett upprop 2011 där allmänheten ombads bidra med sina minnen från skolslöjdsundervisningen. Ingick sedan i utställningen Skolslöjd (2012-02-03 - 2013-01-20).
/Fiffi Myrström, 2014-02-13
Under min tid i mellanstadiet (3:e-6:e klass) hade vi trä- respektive syslöjd varannan termin. Träslöjd tyckte jag var tråkigt, men syslöjden var bättre, även om jag inte var så bra på att tillverka saker. Redan under skoltiden tyckte jag att det jag gjorde med mina händer blev fult och ojämnt. Men syslöjd var ändå bättre än det ständigta slipandet i träslöjden, samt att det var lättare att ändra i syslöjden om något blev fel eller allt för fult. Under högstadiet, som jag också gick på samma skola (Västerledskolan i Enköping) fick vi välja vilken slöjd vi ville ha. Jag valde (som enda kille i klassen) syslöjd under alla terminerna.
Pärmen fick vi i 3:an, och vi använde sedan under hela mellanstadiet (ändrade bara årskurs på etiketten). Av de olika saker vi gjorde i slöjden kommer jag ihåg ormen (se mönster i pärmen) som var sydd av ett tyg med blommigt mönster på svart botten. Den låg sedan under ett par år på min säng hemma. När det gällde virkning blev det en gul råtta, som snabbt förpassades upp till vinden (förvaringsutrymme). Morgonrocken syddes i brun frotté, och blev knappt färdig. Senare under högstadiet sydde jag en ny morgonrock i vit frotté som inte heller blev färdig, förrän min mamma sydde färdigt den ca 20 år efter jag slutat skolan. Broderierna som vi gjorde tyckte jag var roligt (blommor). Hippieskjortan tyckte vi alla i klassen var fula redan från början (alla skulle sy en), men jag tror aldrig att någon använde den, inte jag i alla fall.
Som vuxen kom jag att sy ett par historiska dräkter (med hjälp) då jag ägnade mig åt historiskdans under några år, men för övrigt har det inte bliriv något mer sömmande förutom lite lappande och lagande.
/Leif Wallin 2014-02-17
Produktion: 1976 - 1979 (Uppgift från givaren)
- TillverkareWallin, Leifsäker
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletVästerledsskolan
- TillverkningsortSverige Uppland Uppsala Enköping Enköping
Accession: December 4, 2013 (Förvärvslista)
- Givare till museetWallin, Leif
- Givare, ortSverige Stockholm Stockholm Stockholm
Classification
References
-
- ArkivreferenserD488
License information
Metadata
- IdentifierNM.0334270
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedDecember 12, 2019
- Date updatedMarch 28, 2024
- DIMU-CODE021028469789
- UUID603cf604-6756-4e20-aad4-c9b1d32a0a70
- Tags