Sten Didrik Bellander var med om bildandet av fotografkollektivet Tio fotografer 1958, tillsammans med bland andra Tore Johnson och Hans Malmberg, vilkas arkiv liksom Bellanders, finns på Nordiska museet. Bellander var då redan en känd fotograf med egen ateljé sedan 1948, där han ägnade sig åt porträtt- reklam- mode- och industrifotografering.
Bellander har fotograferat för PUB, för Tornbloms annonsbyrå, Tidningen Vi, Femina, Hem och fritid, Svenska Slöjdföreningen och många flera beställare. När det gäller reklambilderna har Kurt Bergengren skrivit att Bellander 'hör till den moderna fotografiska reklamens pionjärer i Sverige, men det som gör hans reklambilder lärorika i det här sammanhanget är lika mycket deras allmänmänskliga förtjänster. De har en naturlig spontan livskänsla som tänder och värmer betraktarens sinne, samtidigt som de upplyser om en viss produkt'. Själv har han sagt att han fotograferade allt från konservburkar till seriösa porträtt och bäst tyckte han om att fotografera barn.
Bellander har också haft förtroendeuppdrag i Svenska fotografernas förbund. Redan 1954 hade han en uppmärksammad utställning på Bankhallen i Stockholm. Han har deltagit i många samlingsutställningar och publiceras i en lång rad böcker.
År 2000 hade Moderna museet en retrospektiv utställning med Bellanders bilder. (Åsa Torbech i Fotosekretariatets kvartalsbrev)
...'Redan i slutet av 1930-talet startade han sin bana som fotograf, då han under några sommarlov arbetade hos Karl Sandels, som hade en stor bildbyrå i Stockholm. Egentligen ville Sten Didrik bli arkeolog. Så blev det nu inte , men intresset för arkeologi har följt honom i hans fotografering. Efter ett kort mellanspel på tekniska Skolan, nuvarande Konstfack, hamnade han så på allvar inom fotoyrket och blev betalande elev hos Arne Wahlberg, en av dåtidens stora reklamfotografer. 1943 kom Sten Didrik Bellander till ateljé Uggla och Rolf Winquist. 1947 bar det iväg till USA där han först gick på School of Modern Photography och sedan blev assistent hos Richard Avedon.
Tillbaka i Sverige igen köpte han i slutet av 1940-talet en egen ateljé. Det var också nu som gruppen Unga Fotografer bildades, ofta kallad 'De unga'. Det var 11 fotografer - några yrkesmän, några amatörer - som opponerade sig mot det gamla romantiska sättet att fotografera och i stället ville göra mer verklighetstrogna bilder.
Av sju 'Unga' blev det 1958 'De Tio' med Sten Didrik Bellander, Harry Dittmer, Sven Gillsäter, Hans Hammarskjöld, Rune Hassner, Tore Johnson, Hans Malmberg, Pål-Nils Nilsson, Georg Oddner och Lennart Olsson.
Bellander har haft flera separatutställningar och deltagit i ett stort antal samlingsutställningar både i Sverige och utomlands, bland annat i Venedig, New York, Tokyo och Moskva. Han har främst sysslat med porträtt-, mode-, reklam- och industrireportage. Vid sidan av dessa områden har han ägnat mycket tid åt att fotografera barn. Han har också medverkat i ett antal böcker för barn och om barn.
(ur Joel Bellanders (barnbarn) text till utställningen 'Glädje' på Uplands nation 14 september 2002)