Människans närvaro finns ofta med i arkitekturfotograf Sune Sundahls bilder. Om inte rent fysiskt, så genom ett föremål eller en liten detalj. För Sundahl var det självklart att människor skulle vara med på bilderna, eftersom byggnaderna var till för dem. Framtidsoptimismen är också påtaglig. Det byggdes mer efter andra världskriget än någonsin tidigare.
Sune Sundahl föddes 1921 och var son till KF-arkitekten Eskil Sundahl. I stället för att följa i sin fars fotspår kom han att fotografera av arkitekturen istället. Sin första anställning fick Sundahl hos fotograf Arne Wahlberg, och inte mer än arton år gammal startade han egen verksamhet.
Sune Sundahls samling sträcker sig från 1930-talets slut till 1990-talets början, vilket ger en fantastisk tidsdokumentation. Några exempel på hans uppdragsgivare är KF:s arkitektkontor, HSB, Bonniers, Norstedts, tidskriften Prisma, Ulla Molins tidskrift Hem i Sverige, Svenska slöjdföreningens tidskrift Form samt tidskriften Byggmästaren (numera Arkitektur). Han arbetade också som renodlad reklamfotograf.
Födelse: 1921
Engelbrekts församling, Stockholms kommun, Stockholms län
Död: 2007
Trosa stad, Trosa-Vagnhärads församling, Trosa kommun, Södermanlands län
Yrke: Fotograf
Södermalm, Stockholms stad, Stockholms kommun, Stockholms län
Har verk/objekt på
Cirka 195 000 negativ förvärvades 1988 av Arkitekturmuseet i form av glasplåtar och mellanformatsfilm. Samlingen är utan tvekan unik i sitt slag och är museets mest omfångsrika. Originalkopior av fotografen finns dessutom i vissa samlingar som donerats av arkitekter och arkitektkontor. Arkitekturmuseet har i första hand valt att skanna in de mellanformatsnegativ som Sune Sundahl själv har markerat och beskurit. Principen är att följa hans beskärning och urval i den mån det är rimligt.