Fantasiporträttet av en antik poet utfördes vid hovet i Mantua som del av en serie om nio berömda poeter. Inspirerad av Caravaggio valde Fetti som sin modell en man av folket, avbi ...
Fantasiporträttet av en antik poet utfördes vid hovet i Mantua som del av en serie om nio berömda poeter. Inspirerad av Caravaggio valde Fetti som sin modell en man av folket, avbildad utan idealisering och med en stark kroppslig närvarokänsla. Poeten porträtteras som en mogen man med väderbitet ansikte och ett inåtvänt uttryck. Hans nakna hjässa pryds av en lagerkrans, sedan antiken en utmärkelse förbehållen såväl segerherre som poet. Ljuset koncentreras till mannens känsligt modellerade ansikte och de kraftiga händerna. Fetti bjuder betraktaren en djupt mänsklig bild av den inspirerade poeten under den opolerade ytan.
Månadens nyförvärv, November 2014:David med Goliats avhuggna huvud av Domenico FettiNationalmuseums samling av italienskt måleri har nyligen utökats genom det betydande förvärvet a ...
Månadens nyförvärv, November 2014:David med Goliats avhuggna huvud av Domenico FettiNationalmuseums samling av italienskt måleri har nyligen utökats genom det betydande förvärvet av Domenico Fettis David med Goliats avhuggna huvud. Konstnären räknas idag till de riktigt stora italienska barockmålarna.Domenico Fetti föddes runt 1588/89 i Rom, där han tidigt tog starkt intryck av Caravaggios uttrycksfulla klärobskyrmåleri. Konstnären anställdes som hovmålare av kardinal Ferdinando Gonzaga i samband med att denne blev hertig av Mantua år 1613. Här fick han tillfälle att studera verk av såväl Peter Paul Rubens som Giulio Romano och de venetianska femtonhundratalsmålarna Tizian och Tintoretto. Deras rika färgskala och flödande penselföring kom att starkt influera hans måleri. År 1622 flyttade Fetti till Venedig, där han dog ett år senareUnder sin tid som hovmålare i Mantua skapade Fetti denna dramatiska komposition. Motivet bygger på den gammaltestamentliga berättelsen om herdepojken Davids seger över jätten Goliat, ett populärt tema redan hos Caravaggio. Med en sten från sin slunga dödade David filistéernas krigare och halshögg honom därefter med hans eget svärd. Fetti skildrar slutet på historien, med en triumferande David som håller Goliats enorma avhuggna huvud i ena handen och i den andra jättens väldiga svärd. I bakgrunden syns den besegrade fiendens huvudlösa kropp ligga på slagfältet medan filistéerna drivs bort av israeliterna.David porträtteras här som en stark ung man och blivande kung av Israel. Han blickar ned på betraktaren med orubbligt självförtroende medan vinden sveper genom de molntunga skyarna och sätter fjädern i hans röda hatt i rörelse. Det grymma i berättelsen har tonats ned och ersatts av en elegant, närmast teatral tolkning. Särskilt iögonfallande är hur Fetti valt att fokusera på Davids fantasifulla antikiserande klädsel och accessoarer. Vecken i den vita linneskjortan återges med stor skicklighet samtidigt som de framhäver den realistiskt återgivna, muskulösa kroppen. Den snabba och flödande penselföringen, samt de många ändringarna, talar för att Fettis målning sannolikt är den första av två snarlika versioner av denna komposition. En intressant omständighet är modellens porträttlika drag, som vittnar om att detta är en hyllning till någon av de unga hertigarna av Mantua, vilket ger målningen en politisk laddning. Målningen kommer från en svensk samling och har inte visats för publik sedan Nationalmuseums utställning Konstens Venedig 1962/63. Målningen får anses vara en viktig återupptäckt. Den kunde förvärvas tack vare medel från Wirosfonden. Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva konst och konsthantverk för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.